zondag, 30 oktober 2022 10:22

Wedstrijd katapult schieten

(1 Stem)

Diverse soorten katapulten maken en uitproberen.

De katapult is een artilleriewapen uit de oudheid dat gebruikmaakt van mechanische energie om projectielen weg te schieten. De katapult werd in de 5e eeuw v.Chr. uitgevonden in het oude Griekenland of Magna Graecia. In de eeuwen erna zijn er meerdere ontwerpen uitgevonden en bedacht. Maar welke werkt er nou het beste als je het pioniert?

De scouts gaan het uitproberen. Elke ploeg gaat een katapult met verschillend ontwerp pionieren en schieten er ballen mee weg.

Er zijn verschillende modellen die je kunt maken, bijvoorbeeld

• Pionier hout
  • Touw
  • Elastiek of binnenband fiets
  • Emmer
  • Katrollen
  • Zachte bal die in emmer past

Let er op dat er tijdens het schieten niemand geraakt kan worden en het projectiel niet op de openbare weg terecht kan komen.

• Leuke optie om het in een thema van Leonardo da Vinci te plaatsen. Deze uitvinder tijdens de Italiaanse renaissance was met zijn tekeningen ver zijn tijd vooruit. Spreek zo de uitvinders-knobbel bij iedereen aan.
  • Als je niet de ruimte hebt om ver een bal te kunnen schieten kun je er voor kiezen om het te doen met een mini-pionier set en bijvoorbeeld alla 'bierpong' snoepgoed in bakjes te laten schieten. Alles in de bakjes mag dan gegeten worden.

Aanvullende informatie

Lees 1652 keer Laatst aangepast op zaterdag, 05 november 2022 20:33