dinsdag, 16 november 2021 11:17

Het kabouter huisje bij Bas Bos

Op zoek naar paddenstoelen, bedenken of ze geschikt zijn voor kabouterhuisjes en er daarna een padenstoelen huisje maken.

Bas Bos is gek op paddenstoelen want ze spreken tot erg tot de verbeelding, dat komt omdat ze in de herfst plotseling als bij toverslag uit de grond schieten. Ze groeien zo snel door celstrekking, waarbij de cellen 10 tot 100x groter kunnen worden door zich te vullen met water. Daarom zie je veel paddenstoelen in een natte herfst. De herfst is ook gunstig voor paddenstoelen qua temperatuur en omdat er veel rottend materiaal is, zoals afgevallen bladeren, waar de paddenstoelen hun voeding uit halen.

De verbeelding gaat zeker spreken bij de vliegenzwam, rood met witte stippen, die in sprookjes en verhalen voor kinderen vaak als kabouterhuisje wordt afgebeeld. Ook de namen van paddenstoelen, zoals elfenbankje, eekhoorntjesbrood en parasolzwam prikkelen de fantasie.

Bas Bos weet dat er in zijn bos veel mooie paddenstoelen te vinden zijn en gaat met de bevers op zoek naar paddenstoelen. Samen bekijken ze de vorm van verschillende soorten. Hij stimuleert de fantasie door te laten onderzoeken welke soorten paddenstoelen geschikt zijn als kabouterhuisje. Wat is nodig voor een huisje? Een hoed en een steel?

Na de wandeling komen de bevers Keet Kleur tegen en vertellen enthousiast wat ze gezien hebben. keet Kleur stelt voor om zelf een kabouterhuisje te knutselen. Neem een leeg jampotje met de opening naar beneden. Teken er een deur en raampje op, de kinderen verven de rest van het potje wit (bv met gesso, dat hecht op glas). Vorm de hoed van aluminiumfolie en laat bekleden met papier-maché, of kies voor klei of zoutdeeg. Als het droog is kan de hoed rood geverfd worden met witte stippen. Plaats een ledlichtje onder het potje. Er schijnt nu een gezellig lichtje door de glazen raampjes.

• Jampotje,
  • Gesso (=witte verf wat hecht op glas),
  • Witte en rode verf en kwast,
  • Aluminiumfolie,
  • Oud papier en behangplaksel voor de papier maché (of klei of zoutdeeg),
  • Ledlichtje

• Laat de bevers een verfschort (of plastic zak) over hun kleren dragen ter bescherming van hun kleren.
  • Deze activiteit is leuk te combineren met De natuur in de herfst inlijsten.

Aanvullende informatie

Lees 1302 keer Laatst aangepast op zondag, 19 maart 2023 14:03