vrijdag, 19 november 2021 09:32

De razende reporter bij het Vredeslicht

Scouts maken kennis met het Vredeslicht, maken hierover een reportage, verslag of nieuwsartikel en dragen hiermee de boodschap van het Vredeslicht uit.

Het Vredeslicht wordt jaarlijks ontstoken door een kind en daarna verspreid door kinderen over de hele wereld. Zo ontstaat er al meer dan 25 jaar vlak voor kerstmis vanuit dat ene kleine vlammetje een oceaan van licht. Voor even vormen die vlammetjes samen een vuurtoren, die in het donker ons de weg wijst naar de vrede. Ook duizenden scouts uit de hele wereld geven het licht in de tijd voor kerst aan elkaar door. Zo vormen zij samen een keten van licht, als teken van vrede en vriendschap.

Je vindt meer over dit initiatief op de website www.vredeslicht.nl. Zo kun je meer zien over de reis die het Vredeslicht jaarlijks maakt en de namen van ambassadeurs in jouw provincie. Zij kunnen je meer vertellen over de mogelijkheden tot het ophalen van het Vredeslicht in jouw provincie.

De scouts krijgen deze opkomst de opdracht om een verslag te maken over het Vredeslicht. Dit verslag kan verschillende vormen hebben, denk hierbij aan een journaal over het Vredeslicht of een krant.

• Bekijk met de scouts een krant of journaal. Hoe is dit opgebouwd en vormgegeven. Zien zij de verschillen in lettertypes en verslaggeving?
  • Elke patrouille is een nieuwsredactie en ieder patrouillelid heeft een taak. Taken kunnen oa zijn een reporter die mee op pad gaat om het Vredeslicht in ontvangst te nemen en hier een verslag te schrijven. Een interviewer, een fotograaf of cameraman. Er kan verslag gedaan worden van de Vredeslichtactiviteiten van de andere speltakken in de groep en er kunnen achtergrondartikelen gemaakt worden.
  • Elke patrouille heeft een of meer leden die zorgen voor de vormgeving. Zij zorgen ervoor dat het een geheel wordt.
  • Patrouilles presenteren aan elkaar, andere speltakken of ouders hun eindproduct. Denk hierbij aan een heus journaal, een (muur)krant of reportage/documentaire.

• Pen en papier
  • Grote flipover vellen of A3 papier, voor kranten of muurkanten.
  • Telefoons of filmcamera, om filmpjes op te nemen
  • Laptops om de filmpjes te bewerken en er een echte reportage of journaal van te maken.
  • Evt beamer of groot scherm om het eindproduct aan een grotere groep te kunnen tonen.

• Geef vooraf duidelijk aan waarom je foto's of filmpjes maakt en leg aan de betrokkenen uit wat je aan het doen bent. Vraag het toestemming voor het filmen en het gebruik van de beelden.
  • Denk goed na over wie of wat je in beeld brengt en zorg voor positieve verslaggeving, zeker wanneer dit gedeeld wordt op social media.

• Misschien gaat jouw groep het Vredeslicht ergens ophalen of neem je deel aan een regionale of provinciale activiteit? Vraag de lokale omroep of nieuwsredactie of enkele scouts mogen helpen bij hun verslaggeving. Zo leren zij over het werk van deze reporters en komt de groep weer eens langs in de lokale media.
  • Zorg dat je scouts zichtbaar zijn als scouts, draag je uniform, das of groepskleding. Denk hierbij aan trots en zichtbaar!
  • Zorg ervoor dat je vooraf goed nadenkt over wat je wil delen met lokale omroepen over dit onderwerp. Weet waar je over spreekt en bereid dit voor.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.
Lees 920 keer Laatst aangepast op donderdag, 25 november 2021 08:32