De heksenschool

Aan de hand van opdrachten leggen de deelnemers een heksenexamen af. Elke goed uitgevoerde opdracht geeft recht op een ingrediënt voor de heksenpap die nadien gegeten wordt bij de uitreiking van de heksendiploma's.

Inkleding

leiding en leden zijn verkleed als heksen. Het lokaal wordt versierd met camouflagenetten, nepspinnen, theelichtjes in glazen potten,... In het lokaal staat een grote ketel waarin de ingrediënten gedaan worden als er een ronde gespeeld is. Op de achtergrond speelt griezelige muziek. De lijst met ingrediënten hangt omhoog, zonder de echte ingrediënten natuurlijk erbij.

Speluitleg

Er wordt in 1 groep gewerkt, iedereen wint of iedereen verliest. De leden zijn leerling heksen die hun heksenexamen komen afleggen. Enkele mensen van de leiding spelen de opperheksen en zij beoordelen of de leerling heksen hun diploma verdienen. Er zijn 9 rondes in het spel: als ze de opdracht goed gedaan hebben mogen ze een ingrediënt kiezen voor het heksendrankje (zie lijst).

De bedoeling is dit drankje volledig bereiden. Alle geslaagde leerlingen krijgen tenslotte ook het heksendiploma met een drankje.

Heksengedicht

Heksenpap hap, hap, hap, rap, rap, rap, ik maak een heksenpap.
Bij het begin negen poten van een spin. Nu een blik tomatensoep en een kopje hondenpoep.
Dan tien haren uit een baard en vijf lepels slagroom van een taart.
Ook de melk van een kokosnoot en alle korsten van een brood.
Nu vijf veren van een vink en drie nagels van een pink.
Dan honderd rondjes confetti en tien slierten spaghetti.
Tot slot tien staarten van een rat en een emmer water uit een bad.
Roeren in het rond.
Het water komt al in mijn mond.
Rap, rap, rap, hap, hap, hap.
Hoe smaakt mijn heksenpap?

Opdrachten

Ronde 1: Fluistermachine

De leden staan op een rij naast elkaar. Er wordt telkens een deel van een toverformule ingefluisterd. De eerste moet dit doorzeggen aan de tweede... De laatste van de rij schrijft de formule op een bord. bv: hocus pocus pats.

Ronde 2: Sokkenroof

De leden doen lange voetbalsokken aan de voeten. De leiding probeert nu zo veel mogelijk sokken los te krijgen. Er wordt vooraf bepaald hoeveel sokken de leiding moet kunnen pakken (afhankelijk van het aantal leden) en binnen welke tijd dit moet gebeuren.

Ronde 3: Heksenbezems maken

In het totaal zitten 3 verschillende soorten kaartjes verstopt (evenveel kaartjes als leden). Op deze kaartjes staat ofwel 'bezemsteel', 'touw' ofwel 'takken'. Iedereen zoekt nu 1 kaartje en op basis hiervan worden groepjes gemaakt. De leden met 'takken' kaartjes gaan samen met iemand van de leiding takken zoeken. De anderen zoeken bezemstelen en touwen. Als alles gevonden is krijgen de leden 15 min de tijd om 3 heksenbezems te maken.

Ronde 4: Kussendans

Stoelendans maar dan met kussens en op griezelige muziek.

Ronde 5: Heksenpictionary

Pictionary met woorden over heksen. 1 minuut tijd om te raden, en iedereen moet aan de beurt komen.

Ronde 6: Do the limbo

Limbodansen onder een bezemsteel op griezelige muziek.

Ronde 7: Gekke sprookjes

Een opperheks leest het begin van een heksenverhaal voor, de leden maken het verhaal verder af of in groepjes van drie. Het verhaal mag/kan ook uitgebeeld worden, zoals Sneeuwwitje of Hans en Grietje.

Ronde 8: Ik zit in de ketel

De leden gaan opnieuw in een kring zitten. We spelen 'ik ga op vakantie en ik neem mee', maar zegge nu: 'ik zit in de heksenketel en ik eet...'

Ronde 9: Heksensoep

De leden zitten in een kring en noemen allemaal een ingrediënt van soep. Er staat 1 persoon in het midden, die geen plaats heeft in de kring. deze noemt nu twee van de opgesomde ingrediënten. De personen die dat ingrediënt hadden moeten in de kring van plaats wisselen. Terwijl ze dat doen probeert de speler in het midden de plaats van één van de andere in te nemen.

Diploma uitreiking en heksenbal

Na deze 9 rondes hebben de leden alle ingrediënten verzameld. Nu kan de diploma uitreiking beginnen. Deze gebeurd heel plechtig waarbij de leden per twee het versje opzeggen. Als ze dit gedaan hebben krijgen ze het diploma. Intussen maakt de leiding het drankje klaar (zogezegd) maar deze staat eigenlijk al klaar. (soep of cocktail). Hierna kan nog een heksenbal volgen.

Voor het spel

• Opdracht 1: schoolbord + krijt / pen en papier
  • Opdracht 2: voetbal sokken (of andere grote sokken)
  • Opdracht 3: kaartjes met steel, touw en takken, + stelen touw en takken