Vergeet je wekker niet op te winden show

Met muziek en een grote dosis gekkigheid bevinden we ons in een spelshow.

Rolverdeling

• Presentator
  • 2 hostesses (materiaalverantwoordelijken)
  • DJ

Uitnodiging

Op de uitnodiging moet vermeld worden dat iedereen enkele voorwerpen moet meebrengen. Deze voorwerpen zijn: een tandenborstel, een das, een onderbroek, muts en zonnebril.

Inleiding

De activiteit verloopt over een aantal rondes. In elke ronde wordt eenzelfde stramien gevolgd:

1. Er wordt een opdracht gedaan met de hele groep. Door de opdracht worden een aantal mensen geselecteerd.
  2. Deze geselecteerde mensen doen nog een opdracht waaruit een winnaar geselecteerd wordt.
  3. De winnaars uit de verschillende rondes nemen het tegen mekaar op in een grote finale.

Start van het spel

De deelnemers zitten op stoelen klaar in een verduisterd lokaal. De presentator komt,verkleed als kerstman en geflankeerd door de lieftallige hostesses, de zaal binnen. Ze dragen fakkels of lantaarns bij zich. Ondertussen speelt er kerstmuziek. De presentator spreekt zijn publiek toe en legt de bedoeling en het verloop van de avond uit. Daarna volgt de muziek van de tandenborstelshow en de deelnemers worden aangespoord om op de stoelen te gaan staan en mee te doen. Ze zetten hun muts en zonnebril op. Dit ritueel herhaalt zich telkens de tandenborsteljive wordt opgezet.

RONDE 1

Polonaisemuziek weerklinkt en de hostesses zetten de deelnemers aan om een grote cirkel te maken en mee te stappen op de maat van de muziek. Na een tijdje wordt de muziek wat zachter gezet en legt de presentator het groepsspel uit.

Het spel gaat als volgt: van de grote cirkel worden nu een binnen en een buitencirkel gemaakt. Ze staan met de gezichten tegenover elkaar. De binnenkring wordt met de das geblinddoekt. Vervolgens wordt er weer polonaisemuziek opgezet.

De buitenste kring loopt in de andere richting dan de binnenste. Wanneer de muziek wordt stilgezet, moet de geblinddoekte persoon zijn partner gaan zoeken. Als ze mekaar gevonden hebben, lopen ze naar het achterste gedeelte van de zaal. De blinddoek mag ondertussen af.

Groepsspel: combidansen. De hostesses zorgen ervoor dat de deelnemers op rijen gaan staan. De DJ van dienst mixt een aantal muziekgenres achter elkaar. Wanneer de deelnemers een bepaald genre horen moeten ze een bepaalde opdracht uitvoeren. Wie de opdracht fout doet, valt af en klapt aan de kant mee. De hostesses bepalen wanneer iemand fout beweegt.

• House muziek: de deelnemers springen een kwartdraai naar links en dansen houseachtig.
  • Klassieke muziek: de deelnemers blijven staan en doen balletoefeningen.
  • Reggae: ze springen een kwart naar rechts en dansen reggaeachtig.
  • Hardrock: ze springen 180' om en beginnen te headbangen
  • Schlagernuziek: ze haken allemaal in en beginnen mee te zingen.

De drie personen die het langst standhouden gaan naar de kleine finale. Je laat de deelnemers op voorhand niet oefenen.

KLEINE FINALE (stop de band ronde)

In de zaal worden een wit scherm en een overheadprojector opgesteld. De hostesses leggen liedjesteksten op de overhead. Bepaalde delen van de teksten zijn groot gedrukt, deze stukken worden door alle deelnemers gezongen. Andere delen van de teksten zijn klein gedrukt, deze stukken worden achtereenvolgens door de verschillende finalisten gezongen.De begeleiding, die als jury is aangeduid, beoordeelt het optreden van de finalisten op juistheid, expressie. Ze schrijven na het geheel van de zangkunsten de punten op voor elke kandidaat. Ze doen dit op een groot blad.

Na deze vijf rondes volgt de grote finale.

GROTE FINALE

De winnaars uit de verschillende kleine finales moeten zoveel mogelijk kleren aandoen. De anderen uit de zaal mogen hen hierbij helpen. Alleen kleren tellen mee, accessoires niet. Een paar schoenen telt mee als één kledingsstuk. De personen moeten de kleren ook volledig aanhebben, zoniet telt het niet mee. Ze krijgen 3 minuten de tijd om de kleren aan te trekken. Daarna kleden ze zich uit. De hostesses tellen de kledingstukken en houden de score bij. Je spreekt ook hier best af hoever de deelnemers gaan met het uitkleden.

Eén hostess houdt de score bij, de andere houdt de tijd in de gaten. Voorzie voor de eindwinnaar een kleine attentie.

Zet voor een laatste maal de tandenborsteljive op.

• Verkleedmateriaal voor de begeleiders
  • Blinddoeken
  • Ballonnen
  • Slaapzakken