zondag, 07 november 2021 14:11

Een dag in het leven van de hulpverleners

Kennis maken met verschillende hulpverleners en hoe zij te werk gaan en het oefenen van verschillende situaties.

Een samenleving zonder hulptroepen is bijna niet voor te stellen. Huizen zouden afbranden en mensen zouden op straat blijven liggen na een ongeluk. Net als Scouts, staan daarom de hulpdiensten altijd voor iedereen klaar om hulp te bieden. Om het krijgen van hulp goed toegankelijk te maken is het hulpnummer 112 bedacht die in heel Europa te gebruiken is. Van Portugal tot en met Finland gebruik je dus hetzelfde nummer!

Neem als leiding contact op met een lokale hulpverleningsorganisatie zoals de brandweer of de politie. Organiseer samen met hen een cursusdag (op locatie of anders op je eigen terrein) waarop alle vragen beantwoord kunnen worden en er geoefend kan worden met het materiaal en andere benodigdheden.

Zorg ervoor (als dit mogelijk is) dat er verschillende situaties door de hulpverleners zijn voorbereid waar de Scouts aan deel kunnen nemen. Denk hierbij aan het nadoen van een arrestatie, hoe je iemand uit een hoge boom red of andere dingen die de hulptroepen bezig houdt.

Ook leuk om te overleggen over echte Scouting situaties die tijdens opkomsten/kampen voor zouden kunnen komen:

• Het blussen van een kampvuur
  • Vlam in de pan
  • Gevaarlijke stoffen
  • Hoe red je iemand uit het water
  • Vermissing
  • Val uit een boom

Denk zelf ook nog na over andere situaties.

Stel eventueel iemand van de staf aan als een vertrouwenspersoon waar Scouts naartoe kunnen die dag als daar behoefte voor is. Bijvoorbeeld als het emotioneel zwaar is voor een kind om de situaties te (her)beleven.

Denk zelf nog na over andere mogelijkheden voor tijdens de cursus.

Aanvullende informatie

Lees 860 keer Laatst aangepast op zondag, 01 oktober 2023 11:09