zondag, 29 augustus 2021 15:06

Gondelvaart (Waterspel)

Het organiseren van en het deelnemen aan een gondelvaart.

Een gondelvaart is een optocht op het water, waarlangs toeschouwers staan. De deelnemende vaartuigen zijn doorgaans kunstig versierd of verlicht met lampjes rondom een thema; soms is de tocht centraal geregeld, vaak dragen verenigingen of bedrijven zorg voor één boot en zijn er prijzen te verdienen met de versiering van de boot. Ook is er na afloop vaak een gezellig feest met de prijsuitreiking, muziek en shows.

Veel gondelvaarten vinden plaats in het waterrijke westen en noorden van Nederland, maar ook elders worden ze georganiseerd. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden zijn de deelnemende vaartuigen meestal geen gondels.

Vlak voor de zomervakantie of als laatste volle dag van kamp versieren hun vletten met slingers en verlichting. Hiermee gaan ze in optocht varen.

Variatie

Je kunt er ook voor kiezen om vlotten te bouwen en deze achter de kano of vlet aan te laten slepen

• Vlet (of kano)
  • Materialen om te versieren
  • Eventueel een vlot / drijvende constructie voor achter de vlet of kano

• Zorg ervoor dat de boten nog veilig te gebruiken zijn.
  • Echte gondels worden voortbewogen door met 1 riem, oefen dit van voor de de gondelvaart.
  • Dragen van een zwem- of reddingsvest: Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland

• Maak er een publiciteitsstunt van waar niet alleen jullie aan deelnemen maar ook andere verenigingen aan mee mogen varen

Aanvullende informatie

Lees 848 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 september 2023 21:47