Mercator's Merkwaardige Kaarten

Maak eens je eigen stafkaart.

Bagheera kan zijn weg in de jungle goed vinden, hij kent elk hoekje en gaatje. Hij vertelt de welpen dat mensen kaarten gebruiken om hun weg te vinden. Laatst heeft hij zo’n kaart gevonden en laat het de welpen zien. Het is eigenlijk een grote, kleurrijke tekening met daarop niet alleen de wegen, maar ook allerlei kleine figuurtjes. In een hoek van de kaart staat uitgelegd wat de betekenis is van deze figuurtje. Dat noemen de mensen een legenda.

Een beroemde kaartenmaker was Gerard Mercator. Hij woonde vroeger in België. De welpen treden in de voetsporen van Mercator en gaan hun eigen kaart maken.

Activiteit 1: Mercator’s Lastige Legenda Loop

Aan de ene kant van het speelveld staan drie grote kaarten met daarop een symbool uit de stafkaart-legenda. Bagheera geeft een beschrijving van de betekenis van één van deze symbolen. De welpen staan aan de andere kant van het speelveld en rennen, na een teken van Bagheera, naar het symbool toe waar zij denken dat de beschrijving bijhoort. De welpen die bij het goede symbool staan krijgen een koekje of een snoepje, deze stoppen ze in een schaal die bij hun nest hoort. Het nest met de meeste koekjes/snoepjes is de winnaar.

Activiteit 2: Mercator’s Kleurige Kaarten Klub

Nu de welpen alles weten over de legenda gaan ze de stafkaart die Bagheera heeft gevonden verder bestuderen. Is het een stafkaart uit hun eigen omgeving? Hoe kan je dat zien? net als Mercator gaan ze nu zelf aan de slag met het maken van een kaart. Op deze kaart staat de route die ze lopen of fietsen van hun eigen huis naar de blokhut.

• Welke straten komen ze onderweg tegen? Zijn die breed en druk of juist smal en rustig?
  • Laat ze ook zaken als stoplichten, zebrapaden intekenen.
  • Komen ze langs hun school, kerk, bibliotheek etc?
  • Zijn er nog speciale plekjes voor de welpen die ze op hun eigen kaart kunnen intekenen, zoals bijvoorbeeld hun favoriete speelveldje, de woning van opa en oma, de ijsboer, etc.
  • Vergeet natuurlijk niet om een plekje in te ruimen voor de legenda!
  • Breng ook kleur aan op de kaart: water is blauw, bos/parken zijn donkergroen, open velden/weilanden zijn lichtgroen, akkers zijn geel etc.

Probeer aan het einde van de activiteit of je van alle individuele kaarten één grote kan maken. Wie woont waar ten opzichte van de blokhut?

Dit is de tijd die het kost om de kaarten voor activiteit 1 te maken.

• Diverse afbeeldingen van legendasymbolen
  • Grote vellen papier
  • Genoeg stiften of kleurpotloden
  • Koekjes of snoepjes
  • Stafkaarten

• Stafkaarten kun je gratis downloaden van deze website: http://scouting-weredi.nl/algemeen/kaarten.
  • Neem tijdens activiteit 2 een limonade/thee pauze, zodat de welpen de koekjes/snoepjes die ze tijdens activiteit 1 hebben verzameld kunnen opeten.
  • Verkleed één van de leiders als Mercator en laat hem of haar als centrale figuur de activiteiten uitleggen.
  • Laat de welpen via Google Maps de route van hun huis naar de blokhut opzoeken. Is hun eigen route beter, sneller, veiliger dan de route die Google Maps voor hen kiest?

Zorg dat er tussen de kaarten bij activiteit 1 voldoende ruimte is, zodat de welpen niet op een kluitje hoeven te staan.

Lees 2309 keer Laatst aangepast op maandag, 11 maart 2019 16:06