Pasen

Vanuit de historie heeft Scouting een sterke basis in het geloof. Nog altijd zijn er Scoutinggroepen met een christelijke achtergrond, sommigen katholiek, anderen protestants. Pasen is een christelijk feest. Er zijn Scoutinggroepen die gevraagd worden om daarbij te helpen.

De meeste kinderen denken bij Pasen echter aan paaseieren, paasvuren of het begin van de lente. Deze speltip wil aandacht geven aan een stukje christelijke achtergrond. De nadruk ligt hierbij op Scoutinggroepen met een christelijke achtergrond, maar is ook geschikt voor groepen die eens aandacht willen geven aan de achtergrond van het paasverhaal. Hoe "diep" je gaat hangt helemaal af van jouw groep en wat je met de opkomst wilt bereiken.

Tot slot: Scouting staat open voor iedereen, ongeacht zijn of haar geloof. Door aandacht te schenken aan elkaars geloof, krijg je meer begrip. Suikerfeest vieren met bevers, Loofhuttenfeest met de welpen of Pasen met scouts of explorers geeft meer begrip van elkaars achtergrond.

De leiding bedenkt vragen die gaan over Pasen en de week voor Pasen, de Goede week.
Denk er goed over wat vragen zijn die bij jou groep passen. Voor sommige kinderen misschien wat moeilijk dus kijk welke vragen er bij jou passen.

• Laat je ploegen tegen elkaar strijden door middel van een ganzenbord. Welke ploeg is het eerste bij het eindpunt.
  • Je kunt ook kiezen voor een 2 voor 12 vorm. Welke ploeg raad het woord? Kies uit elke ploeg twee scouts die eventueel antwoorden kunnen opzoeken in de boeken of op internet. Reken bij een goed antwoordt 5 punten bij het inzetten van de hulplijn 2 punten.

• Als leiding van te voren zelf de vragen maken
  • Zet een ganzenbord met vakjes uit op de grond, zodat je kunt zien hoe ver iedereen is.
  • Zoeken van boeken om vragen in op te zoeken.

Een hele stapel vragen.

Voor het ganzenbord heb je iets nodig om een ganzenbord op de grond te tekenen of uit te zetten.\

Ga je voor de 2 voor 12-vorm dan heb je een aantal twaalf-letterwoorden nodig en daarnaast internet of een aantal boeken waar je antwoorden in kunt vinden. Denk aan encyclopedie, Bijbel, geschiedenisboek enzovoorts.

Dit spel is ook geschikt om andere religieuze feesten lichtvoetig in je programma te verwerken. Je kunt het ook breder trekken door vragen over verschillende feesten of verschillende religies.

Voorbeeldvragen

• Wie wast zijn handen in onschuld? Pilatus
  • Wie hoorde de haan driemaal kraaien? Petrus
  • Hoe lang duurt de vastentijd? 40 dagen
  • Wanneer begind en eindigd de vastenperiode? Begin is as woensdag (woensdag na carnaval) en eindigd op paaszondag
  • Jezus kwam voor het paasfeest naar Jeruzalem, maar Pasen is de herrijzenis van Jezus. Hoe kan dat? Hij vierde het Joodse paasfeest Pesach
  • Wat viert het Joodse geloof met Pasen? de uittocht uit Egypte
  • Waar komt de naam Palmpasen vandaan? Jezus werd met palmtakken onthaald in Jeruzalem, één week voor Pasen
  • Hoe heette de misdadiger die werd vrijgelaten? Barabbas
  • Waar komt de term ongelovige Thomas vandaan? Hij geloofde niet dat Jezus uit de dood was opgestaan
  • Wat is de lijkwade van Turijn? Volgens de overlevering het laken waarin Jezus werd gewikkeld en begraven
  • Wat is Golgota? De berg waarop de romeinen misdadigers kruisigden
  • Hoe werd Jezus verraden? Met een kus
  • Door wie werd Jezus verraden? Judas Iskarot
  • Wat verdiende hij hier mee? Dertig zilverstukken
  • Wat is Via Dolorosa? De weg in Jeruzalem die Jezus afgelegd zou hebben
  • Wie hielp Jezus het Kruis te dragen? Simon van Cyrene
  • Uit hoeveel staties bestaat de katholieke kruisweg? 14
  • Hoe heet het klassieke muziekstuk dat met Pasen veel wordt uitgevoerd? Mattheuspassion
  • Hoe heet de rockmusical over het paasverhaal? Jezus Christ Superstar
  • Hoe heet het spektakel dat de EO sinds een paar jaar steeds in een andere stad uitvoert met bekende Nederlanders? The Passion
  • Wat betekent "Ecce Homo"? Zie de mens, gesproken door Pontius Pilatus
  • Op welke dag stief Jezus? Vrijdag
  • Hoe wordt bepaald wanneer het Pasen is?
  • Pasen valt op de eerste zondag, na de eerste volle maan, na 21 maart.
  • Wie droogt de tranen van Jezus? Veronica
  • Hoe heet een beeldhouwer met Maria met haar dode zoon op schoot? Piëta
  • Wie was Kajafas? Hogepriester van de joodse tempel in Jeruzalem ten tijde van de kruisiging.
  • In welke Limburgse stad wordt met pasen elk jaar de passiespelen uitgevoerd? Tegelen.
  • Waarom heet de dag voor Pasen "Stille Zaterdag"? Omdat die dag de klokken nooit luiden
  • Wat was het Goede vrijdagakkoord? Vredesakkoord in Noord-Ierland tussen protestanten en katholieken.
  • Hoe heet de paaszegen van de paus? Urbi et Orbi
  • Waar komen de paaseitjes vandaan? Van het Germaanse lentefeest
  • Wat wordt er nou ook alweer met Pasen gevierd? Dat Jezus op staat uit de dood
  • Vieren we Pasen elk jaar op dezelfde dag? Nee, dat hangt af van de stand van de maan
  • Hoe noemen we de vrijdag voor Pasen? Goede vrijdag
  • Bij Pasen hoort ook de paashaas. Waar komt die eigenlijk vandaan? Duitsland
  • Hoeveel eieren eten alle Nederlanders samen met Pasen? Ruim 32 milioen
  • Precies vijftig dagen na Pasen is er wéér een feest. Welk feest? Pinksteren
  • Waar dient het paasvuur voor? Het aansteken van het goede en het afstoten van het kwade
  • Op welke dag werd jesus verraden? Witte donderdag
  • Op weke dag valt 1e paasdag? Zondag
  • Waar ligt de oorsprong van pasen?
Lees 6168 keer Laatst aangepast op donderdag, 24 oktober 2019 11:40
Meer in deze categorie: « Passiespel Actief op sociale media »