Indianen bosspel

We worden voor een dag indiaan en beleven avonturen.

Groepsindeling

We verdelen de leden in 3 ploegen. Enkele van de leiding trachten de leden te vangen met een stukje touw (lasso) en schilderen vervolgens indianenstrepen op de wang in een bepaalde kleur die duidelijk maakt bij welke ploeg men hoort.

Wigwam maken

Elke stam mag ergens in het bos een wigwam bijeen sjorren. Ze krijgen lakens om erover te hangen en mogen die beschilderen in hun kleuren. In hun wigwam zetten ze een emmer water.

Deel 1: Totempaalstukjes verzamelen

Elke stam moet proberen zoveel mogelijk totempaalstukjes te verzamelen. De totempaalstukje liggen verstopt in het bos. Elke stam moet totempaalstukjes, beplakt met een stikker in de kleur van hun groep, gaan zoeken. Deze moeten ze naar hun wigwam brengen, daar liggen ze veilig. Er moet ook telkens één lid constant in de wigwam blijven. Maar elk lid krijgt ook een spuitje mee. Hiermee kan men iemand van de andere ploeg nat spuiten. Als je geraakt wordt, moet je al je totempaalstukjes aan diegene van de andere stam afgeven. We zeggen dat enkel de totempaalstukjes van je eigen kleur meetellen. (maar als ze slim zijn, nemen ze die van de andere stam ook mee naar hun wigwam om de andere stam te saboteren) Als zowat alle doosjes gevonden zijn, tellen we ze en starten we vervolgens met…

Deel 2: Totempaalstukjes tikken

Het doel blijft hetzelfde, maar nu moeten ze de totempaalstukjes op een andere manier bemachtigen. Elke stam behoudt het aantal totempaalstukjes die ze in het eerste deel van het spel in hun kamp hebben gelegd. Elk lid moet 1 totempaalstukje op zak hebben. De rest moet men in de wigwam laten liggen. Er moet ook weer telkens iemand zijn die in je wigwam blijft en de totempaalstukjes beheert.

De leden moeten nu rondlopen in het bos, en iemand van een ander team tikken. Diegene die getikt is moet zijn/haar totempaalstukje openen en de opdracht die erin zit voorlezen. Deze opdracht moeten de 2 tegen elkaar uitvoeren. Diegene die verliest moet zijn doosje afgeven aan de ander en een nieuw doosje in zijn wigwam gaan halen. De winnaar moet 1 van zijn 2 doosjes in zijn kamp gaan leggen. Je bent pas terug in competitie als je juist 1 doosje op zak hebt.

Opdrachten

• Pijl en boog (roos op boom tekenen).
  • Scalp gooien (met een pruik).
  • Vossenstaart uit elkaars broek trekken (staart = das).
  • Speerwerpen.
  • 10 keer rond een boom draaien (regendans).
  • Schaar-steen-papier.
  • In elkaars ogen kijken zonder te lachen.
  • Zolang mogelijk “oe” blijven zeggen en met de hand op de mond tikken in één adem.
  • Tegen boom gaan zitten, gehurkt, benen 90° geplooid.
  • Aan een boom gaan hangen zonder de grond te raken.
  • In krokodillenhouding de ander proberen tegen de grond te trekken.
  • Om ter verst spugen.
  • Met 2 op een bepaalde afstand gaan staan van een boom, de ander tikken en vervolgens de boom proberen te tikken voordat de ander je getikt heeft.
  • Zo lang mogelijk ondersteboven gaan staan tegen een boom.

Er lopen echter wel gevaarlijke cowboys rond die je doosje kunnen stelen! Als iemand van de leiding je tikt, moet je je doosje afgeven.

Deze cowboys zijn op hun beurt ook kwetsbaar, een enkele indiaan kan een cowboy natuurlijk niet verslagen, maar een hele stam is wat anders… als je erin slaagt om met heel je groep (behalve diegene die de wigwam bewaakt) een cowboy op hetzelfde moment aan te raken, moet deze cowboy al de doosjes die hij gestolen heeft aan die stam afgeven.

Als je ploeg te weinig doosjes heeft zodat niet iedereen van de ploeg er 1 op zak kan hebben, mogen diegene zonder doosje nog steeds indiaantjes van de andere stam tikken, zij hebben dan het geluk dat ze niets te verliezen hebben.

Speleinde

Na verloop van tijd stopt het spel en tellen we de filmdoosjes van elke ploeg. De ploeg met de meeste doosjes kan dus de hoogste totempaal maken en is gewonnen.

Neem genoeg tijd voor het klaar zetten van de spellen. Vooraf moet de leiding filmdoosjes in het bos gaan verstoppen en eventueel een gebied afbakenen.

• Filmdoosjes die als totempaalstukjes fungeren (met stikker en opdracht)
  • Cowboykledij voor leiding
  • Touw (voor lasso’s en om te sjorren)
  • Kleuren verf
  • Bekertjes (om de verf in te doen)
  • Lakens
  • Emmers
  • Spuitjes
  • Water (om de spuitjes te vullen)
  • Lint of iets dergelijks om een gebied in het bos af te bakenen
  • Pijl en boog
  • Beetje krijt
  • Pruik
  • Speer

Zorg voor leuke aankleding van het thema. De leden komen dan verkleed als indianen en de leiding zijn cowboys.

Lees 6004 keer Laatst aangepast op vrijdag, 09 augustus 2019 16:09