zaterdag, 17 oktober 2020 16:22

Herfstkist speurtochtwedstrijd

Thematische smokkelwedstrijdspeurtocht in de Herfst.

Mowgli! Mowgli! Klinkt het hard door de jungle. Het is Shanti, ze rent met iets in haar handen… de dieren kijken nieuwsgierig. ‘Kijk, ik heb een speurtocht gemaakt!’ Mowgli kijkt haar nieuwsgierig aan, is dat schatkistje een speurtocht? Shanti doet het deksel open… in het kistje zitten allemaal dingen uit de jungle en aan de binnenkant van het deksel afbeeldingen daarvan. Die dieren begrijpen er niks van. Vertel! Zegt Mowgli. Shanti laat de dingen uit het kistje vallen en geeft die aan Mowgli, ‘jullie kunnen die dingen ook in het bos vinden, wie heeft ze als eerste bij elkaar?’ Nog voordat ze uitgepraat is rennen alle dieren het bos in, op zoek naar een geel eikenblad, een hazelnoot, een kastanjedop, … wat was het vierde ding ook alweer? Wat ritselt daar in het struikgewas? “Pas je op dat je spullen niet afgepakt worden?!” roept Shanti nog na.Mowgli! Mowgli! Klinkt het hard door de jungle. Het is Shanti, ze rent met iets in haar handen… de dieren kijken nieuwsgierig. ‘Kijk, ik heb een speurtocht gemaakt!’ Mowgli kijkt haar nieuwsgierig aan, is dat schatkistje een speurtocht? Shanti doet het deksel open… in het kistje zitten allemaal dingen uit de jungle en aan de binnenkant van het deksel afbeeldingen daarvan. Die dieren begrijpen er niks van. Vertel! Zegt Mowgli. Shanti laat de dingen uit het kistje vallen en geeft die aan Mowgli, ‘jullie kunnen die dingen ook in het bos vinden, wie heeft ze als eerste bij elkaar?’ Nog voordat ze uitgepraat is rennen alle dieren het bos in, op zoek naar een geel eikenblad, een hazelnoot, een kastanjedop, … wat was het vierde ding ook alweer? Wat ritselt daar in het struikgewas? “Pas je op dat je spullen niet afgepakt worden?!” roept Shanti nog na...

Dit spel is een combinatie van verzamelspeurtocht met een smokkelspel. In plaats van via een route op zoek te gaan naar posten of spullen moeten de kinderen in groepjes en binnen een bepaald terrein op zoek gaan naar items en terug brengen naar een centrale post. De items zijn ‘gewone’ dingen die je veel op bepaalde stukken in het bos kan vinden. In het bos lopen ook een aantal ‘jagers’ die de zoekers in het gebied of op een bepaald stuk waar iedereen langs moet proberen af te tikken. De zoekers moeten dan hun item afgeven en opnieuw het bos in. Welk groepje lukt het als eerste om hun schatkist te vullen?

• Eierendozen, ingepakt in metaalfolie als ‘schatkist’
  • Foto’s /afbeeldingen van te verzamelen herfstspullen (voorbeeld: Herfstwandeling)
  • Voorbeelden van te zoeken items
  • Hesjes voor het tikteam

• Zorg dat deze activiteit in een duidelijk begrensd gebied mogelijk is, zowel het zoek als het tikgebied.
  • Kies voor het tikgebied een stuk waar (hard) rennen zonder struikelen mogelijk is.
  • Houd overzicht waar de jeugd is. Vertel hoe lang ze kunnen zoeken en geef aan, wanneer de tijd om is en ze terug moeten komen.

• Laat de leiding of leden van een andere leeftijdsgroep tikken.
  • Als een van de subgroepen een tikgroep is, wissel dan de groepjes af en/of laat meerdere groepjes tikken maar wel zodanig dat er meer zoekers dan tikkers zijn.
  • In plaats van ‘wie het eerst alles heeft’ kan ook ‘wie kan de meeste volle kisten’ binnen een bepaalde tijd gedaan worden.
  • Daag de meer ervaren deelnemers uit om in hun groepjes tactisch samen te werken, bijvoorbeeld wie zoekt wat en hoe zorgen ze ervoor dat er er minder groepsleden getikt worden?
Lees 1692 keer Laatst aangepast op dinsdag, 20 oktober 2020 12:29