Honderd pieten zeiden

(1 Stem)

Wedstijdje met sinterklaas thema

Alle kinderen worden verdeeld over verschillende groepen (bevers, bij welpen en scouts gebruik je de nesten / ploegen). Dit moet gebeurt zijn voordat de kinderen het scoutinggebouw binnen komen.

In het midden van de ruimte staan tafels met daarop de namen van de groepjes en houten blokjes. Elke groep moet bij de opdracht naar zijn eigen cijfer aan de tafel gaan staan.

Wanneer iedereen zit gaan we het spel uitleggen.

Voorbeeld: We hebben aan 100 pieten gevraagd wat zij het liefst op hun boterham eten als ze in Nederland zijn.

Als 50 pieten hagelslag (1) gezegd hebben is dat antwoord 10 punten waard, als 25 pieten pindakaas (2) gezegd hebben is dat antwoord 5 punten waard, als 15 pieten schuddebuikjes (3) gezegd hebben is dat antwoord 3 punten waard en als 10 pieten vruchtenhagel (4) gezegd hebben dan is dat antwoord 1 punt waard.

Wanneer de vraag aan alle groepen gesteld wordt moeten de groepen eerst heel zachtjes met elkaar overleggen. Ze krijgen even bedenktijd. Dan moeten de nummers 1 gaan staan en mogen ze bij het startsignaal naar de tafel in het midden lopen naar hun eigen plek en evt. blokjes opstapelen.

De leiding houdt in gaten wie als eerste klaar is en steekt een bordje met de gewonnen groep omhoog. Dat kindje mag het antwoord geven.

Wanneer er een antwoord gegeven wordt uit de top 4 dan krijgen ze deze punten. Wanneer er geen goed antwoord bij is mag de groep er naast (links) antwoorden. (met de klok mee). Wanneer niet het eerste antwoord gegeven is mag ook de groep ernaast voor antwoord nummer 1 gaan. Daarna mag de groep rechts ook nog een poging wagen. Deze twee kinderen mogen niet meer overleggen met de groep.

De kinderen gaan terug naar hun groep en de volgende vraag wordt gesteld.

• Vragen
  • Stikkers + stiften om groepen te maken
Lees 2664 keer Laatst aangepast op zondag, 01 november 2020 12:26
Meer in deze categorie: « Het Pietenspel Battle of the Saints »