donderdag, 04 juni 2020 15:44

De klankvanger van Bas Bos of Mang

Het maken van een klankvanger

Thema introductie Bevers:

Bas Bos weet veel over de natuur. Hij verteld aan Stuiter dat een haas opvallend grote oren heeft, die hij recht overeind kan zetten en onafhankelijk van elkaar kan richten om geluiden op te vangen. Zo weet hij of er gevaar dreigt. Hoe groter de oorschelpen hoe meer geluid een dier op kan vangen.

Sommige dieren hebben andere trucjes om goed te kunnen horen. Een kikker heeft geen zichtbare oren, maar hij heeft wel trommelvliezen, die in verbinding staan met zijn longen. De longen trillen mee en versterken het geluid.

Thema introductie welpen:

Hathi de olifant weet heel veel over de dieren in de jungle en onthoud alle weetjes. Een haas heeft opvallend grote oren, die hij recht overeind kan zetten en onafhankelijk van elkaar kan richten om geluiden op te vangen. Zo weet hij of er gevaar dreigt. Hoe groter de oorschelpen hoe meer geluid een dier op kan vangen.

Sommige dieren hebben andere trucjes om goed te kunnen horen. Dahinda de kikker heeft geen zichtbare oren, maar zij heeft wel trommelvliezen, die in verbinding staan met zijn longen. De longen trillen mee en versterken het geluid.

De activiteit:

Geluiden kunnen wind mee en wind tegen hebben, wind mee kun je geluid van heel ver horen. Als het waait maakt de wind geluid, maar alleen als de wind iets aanraakt. Zo kan de wind ruisen door de bladeren, huilen door de schoorsteen, gieren of fluiten door kieren en roosters, loeien om het huis. Een windorgel is een muziekinstrument dat uit holle buizen van verschillende lengtes bestaat die bespeeld worden door de wind. Een windmobiel laat voorwerpen tegen elkaar botsen in de wind, wat geluid maakt. Windbellen zijn belletjes aan koordjes, die rinkelen door beweging van de wind.

Opdracht:

Ga naar buiten op een winderige dag en luister naar de geluiden van de wind. Maak een oor groter met je hand en richt je oor naar geluid, kun je het nu beter horen? Waar komen de geluiden die je hoort vandaan? Welke geluiden worden meegevoerd door de wind?

Maak een klankenvanger:

Een windmobiel waarmee je de wind muziek laat maken in de tuin of op het balkon. Neem een takje en bindt aan beide kanten een touwtje om het takje horizontaal op te kunnen hangen in de wind. Hang aan het takje touwtjes, waar je zelf gevonden voorwerpen aan rijgt of knoopt, die heen en weer kunnen bewegen in de wind en die geluid maken als ze elkaar raken. Kies bijvoorbeeld schelpen, kiezelsteentjes, takjes.

• Takje,
  • Touwtjes,