FC armoede

Jeugdleden laten beseffen wat armoede met iemand kan doen.

Welkom bij FC Armoede. Vandaag wordt er een topmatch gespeeld. Iedereen weet dat jullie de beste spelers zijn uit heel Nederland. Maar om de match nog extra spannend te maken (maar niet te spannend, eh, we willen geen dubbele beenbreuken...), heeft de scheidsrechter voor ieder van jullie nog een geheime opdracht...

Het spel

Verdeel de groep kinderen in twee en deel de geheime opdrachten uit aan de kinderen. Zorg dat de geheime opdrachtjes gelijk verdeeld zijn over de twee groepen. Niet iedereen hoeft een drempel te hebben, sommige kinderen krijgen dus een briefje zonder een beperking op. Laat de kinderen een voetbalmatch spelen met hun beperkingen.

Voorbeelden van beperkingen

1. Je bent met je mama en papa gevlucht uit Rwanda en woont sinds 2 maanden in Nederland. Je praat en begrijpt nog geen Nederlands. Je snapt dus niet wat de coach en je ploegmaten tegen je zeggen. Je blijft dan ook stilstaan op het terrein.
  2. Voor de 3e week op rij heb je de gevraagde voetbalschoenen niet bij. De coach is hier kwaad om. Maar je durft hem niet te zeggen dat ze te duur zijn. Als straf moet je deze match meedoen op je sokken.
  3. Je ouders hebben het inschrijvingsgeld nog altijd niet betaald. Met een klein hartje neem je deel aan de wedstrijd, want je weet niet hoe de coach zal reageren.
  4. Iedereen draagt hippe sportschoenen en trendy sportkleren, behalve jij. Ga kleren halen bij de begeleiders voor het spel begint.
  5. Omdat je je mama nog moest helpen met de afwas, kom je te laat aan. De match is al begonnen en je vraagt de coach of je nog mag deelnemen. Je speelt niet mee. Als het spel 10 sec. bezig is, mag je naar de begeleiders gaan.
  6. Je bent nieuw in de ploeg en je kent de regels niet. Je stampt de bal dan ook altijd naar buiten.
  7. Je ouders vertrouwen de coach en de voetbalploeg niet omdat ze het niet kennen. Je mag dan ook niet meedoen van je ouders. Je blijft tijdens het spel langs de kant staan.
  8. Jullie zijn broers / zusjes en jullie lopen altijd samen. Ga voor het spel begint naar degene die geen briefje heeft. Loop altijd zij aan zij.

Nabespreking

Iedereen neemt zijn of haar briefje van de voetbalmatch er bij. Samen met de kinderen bekijk je hoe drempels die sommige kinderen in het spel hadden, weggewerkt kunnen worden.

Voorbeelden

1. Het spel voordoen
  2. Alle kinderen spelen op hun sokken want vinden het niet leuk dat de coach kwaad is op hun kameraadje.
  3. De ouders kunnen aankloppen bij de gemeente als ze het lidmaatschapsgeld niet kunnen betalen
  4. Een niet te duur standaarduniform voor iedereen dat nog het best betaald wordt door de club zelf
  5. Je mama beloven de afwas na de match te doen
  6. Zou geen drempel mogen zijn, de kinderen moeten iedereen aanvaarden zoals ze zijn
  7. Regels uitleggen aan nieuwkomers, er niet vanuit gaan dat iedereen die zomaar kent
  8. De coach kan eens met de ouders gaan praten
  9. Kennismakingspelen doen zodat de broers / zussen ook andere kindjes leren kennen Het spel zonder drempels

Laat de kinderen opnieuw een voetbal match spelen, maar deze keer kan iedereen gewoon meespelen.

Briefjes maken en materialen pakken.

• Bal
  • Materialen voor de mogelijke beperingen

• Let er op dat kinderen die het thuis moelijk hebben niet hun 'beperking' tijdens het spel krijgen want dit kan als moeilijk worden ervaren.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 1 Einde aan armoede.
Lees 2491 keer Laatst aangepast op zondag, 06 februari 2022 11:10
Meer in deze categorie: « The Age of Yinsh Levensweg »