zondag, 17 november 2019 14:33

Modern Families - Waar Stam(ppot) Jij Vanaf?

Kennis opdoen over je eigen geschiedenis en die van andere families door verhalen (en gerechten) te delen.

Voorbereiding

Interview (een van je) ouders of grootouders over de hun gezin en waar ze zijn opgegroeid. Denk aan Skype of FaceTime als ze verder weg wonen. Welk (eenpans)gerecht of drankje is typisch voor die streek of tijd? Neem daar iets van mee naar de opkomst.

Teken een stamboom van je eigen gezin en minimaal 2 generaties terug (dus jouw ouders, je grootouders en hun ouders). Zet er ook bij in welke plaats ze zijn opgegroeid. Wonen je ouders niet bij elkaar? Teken hun woonsituatie er ook bij. Maak er eventueel een vlog over van maximaal 2 minuten.

Tijdens de opkomst

Laat iedereen om de beurt de stamboom presenteren en eet of drink er een lokaal hapje of drankje bij.

Napraat

Hou een lijstje bij van de landen die leden noemen waar hun familie vandaan komt. Hoe internationaal zijn jullie als Stam? Hoeveel verschillende gezinssamenstellingen hebben jullie binnen de Stam?

Het kan best spannend zijn om over je gezin te vertellen als je denkt dat jouw situatie anders is dan die van anderen. Spreek af dat niets gek is en dat je niets hoeft te delen wat je niet wil.

Spreek een maximale tijd af dat leden over hun portret vertellen. Bijvoorbeeld 5 of 10 minuten, afhankelijk van met hoeveel personen je bent en hoeveel tijd je aan de activiteit wil besteden.

Lees 784 keer Laatst aangepast op woensdag, 25 december 2019 22:10