maandag, 16 september 2019 17:07

Wensboom

De scouts doen een wens voor het nieuwe jaar. Voer een ritueel uit om de wensen te bekrachtigen.

In de decembermaand nemen we tijd voor familie en vrienden. We wensen elkaar een gelukkig nieuw jaar. Met vuurwerk verjagen we de boze geesten. We kopen een oudejaarslot in de hoop op voorspoed en doen goede voornemens om het nieuwe jaar goed te beginnen. Als we geluk hebben zien we een vallende ster en
mogen we een wens doen.

Welke wensen zouden mensen kunnen hebben? Maak met de groep een wensen woordweb.

Alle scouts doen nu zelf een wens voor in het nieuwe jaar. Een wens voor zichzelf of voor iemand die wel wat hulp kan gebruiken, of een grote wens voor de wereld.

Bekrachtig de wensen door een ritueel uit te voeren met de kinderen. Voorbeelden van rituelen:

• Elk kind knoopt een lint in een wensboom.
  • Elk kind zoekt een plekje in de wind, fluistert de wens en laat de wind de woorden meenemen.
  • Combineer het idee van een wensput en een geluksteen: de kinderen zoeken een geluksteen, ze
    werpen de steen vervolgens in het water terwijl ze hun wens doen.
  • De kinderen schrijven hun wens op een droog blad van een boom en laten de wens wegdrijven op het
    water.
  • Laat de kinderen zelf een ritueel bedenken.

De kinderen doen vervolgens een goed voornemen. Dan zoeken de kinderen een klein voorwerp uit de natuur dat ze in hun jas of broekzak kunnen bewaren, om hen gedurende het jaar aan het goede voornemen te herinneren.

Kijk nog eens met elkaar naar het wensen woordweb. Wat zouden de scouts zelf kunnen doen voor andere mensen om wensen uit te laten komen?

Eventueel linten

Lees 991 keer Laatst aangepast op maandag, 16 september 2019 17:28