zondag, 01 september 2019 18:21

Verslaggevers van het junglenieuws

Welpen leren van Chill wat er bij nieuws maken komt kijken.

Chil is de boodschapper van de jungle. In Haveli hebben ze een krant, radio en televisie, maar dat is er in de jungle allemaal niet. Maar Chil is ook een hele goede berichtgever. Hij kan als hij hoog boven de jungle vliegt alles van bovenaf snel waarnemen, en is snel op de hoogte als er iets gebeurt. Ook kan Chil door de lucht snel het nieuws door de jungle verspreiden. Zo krijgen alle junglebewoners snel het laatste nieuws te horen. Soms wel sneller dan bij de televisie van de mensen. Shanti vindt dat Chil wel een hele goede journalist zou kunnen zijn. De journalist van de jungle! Misschien wil Shanti later ook wel journalist worden.

Activiteit 1: Het interview voor het junglejournaal

Chill is benieuwd naar hoe scouting er vroeger aan toe ging.De welpn bedenken (eventueel samen met Chill) een aantal vragen over scouting van vroeger. Deze vragen worden gesteld aan mensen die 10 of meer jaren geleden welp waren, bijvoorbeeld hun eigen leiding, bestuursleden binnen de groep of ouders van de huidige horde. Terwijl de welpen deze vragen stellen filmen ze het interview.

Activiteit 2: Het interview voor de krant

De jungle heeft niet alleen een journaal maar natuurlijk ook een krant waar de welpen elkaar gaan interviewen. Wat vinden de welpen leuk om te doen, wat willen ze leren en wat denken de welpen later (over 5 of 10 jaar) te gaan doen. Zitten ze dan nog bij scouting op welke school zitten ze dan. Maar ook wat willen ze geleerd hebben overscouting zelf. Chill lijkt het een leuk idee om dit intervieuw ook echt te gaan publiseren in het scouting magazine!

Activiteit 3: Kennis vergaren

Chill heeft bij de interviews gehoord dat een aantal welpen wat nieuws wil leren over scouting. Bijvoorbeeld over:

• De geschiedenis (van scouting, algemeen, je eigen vereniging of het jungleboek verhaal),\
  • Knopen
  • Vuur stoken
  • Kamperen
  • Kompas

De welpen bedenken hierover een aantal vragen (de jongste welpen moeten hierbij geholpen worden). Ze zoeken de antwoorden op op internet en schrijven ze op. Hoe ouder de welpen, hoe mooier en uitgebreider het verslag. Chill is natuurlijk benieuwd wat de welpen hebben opgestoken. Ook deze artikelen kunnen in het Magazine geplaatst worden.

Activiteit 4: De fotograaf

Natuurlijk moet er bij een artikel in het magazine ook een passende foto geplaatst worden. Elke welp maakt een passende foto voor bij zijn of haar artikel.

• Pen papier
  • Foto en film aperatuur
  • Computers met internet

Niet elke welp wil (of mag) met zijn of haar foto in het groepsgedeelte van het magazine. Respecteer dit en laat hen bijvoorbeeld de foto maken van het voorwerp.

• Plaats de verschillende interviewas via de communicatie portal in het binnencatern van he scoutingmagazine.
  • Deze activiteit is te gebruiken voor het welpen insigne Journalist.
Lees 1220 keer Laatst aangepast op zondag, 08 september 2019 17:53