donderdag, 18 juli 2019 19:21

Free Being Me voor welpen

(1 Stem)

Kinderen in hun kracht zetten door het verbeteren van hun zelfvertrouwen.

Over Free Being Me

Dit educatieve activiteitenprogramma voor kinderen van 7 tot 11 jaar oud laat deelnemers over de hele wereld gezonde ideeën ontwikkelen over de kijk op het eigen lichaam en schoonheid. Dit zijn immers zaken waar kinderen mee te maken krijgen als ze opgroeien. Free Being Me laat deelnemers zien dat je op vele manieren mooi kunt zijn en dat het innerlijk het allerbelangrijkst is.

In het programma Free Being Me wordt het idee besproken dat de maatschappij een beperkt en onrealistisch beeld van schoonheid schept. Deelnemers worden aangemoedigd het echte verhaal bloot te leggen; om dit idee te verwerpen, omdat schoonheid in verschillende vormen voorkomt. Het uiterlijk van mensen is daar slechts één aspect van. Dit geeft deelnemers de kracht om het idee aan te vechten dat er slechts één manier is om mooi te zijn. Het helpt hen veerkracht op te bouwen en weerstand te bieden aan de beperkte boodschappen over  schoonheid die ze tijdens hun schooltijd tegenkomen.

Free Being Me maakt gebruik van positieve en duurzame activiteiten die kinderen stimuleren om meer te houden van hun eigen lichaam. Er wordt ruimte geboden waarin deelnemers hun eigen ideeën kunnen vormen, kunnen leren om meer zelfvertrouwen te krijgen en hun mening te delen met hun vrienden. Zo worden deelnemers aangemoedigd hun eigen identiteit te laten zien en open te staan voor de wereld om hen heen. Ten slotte daagt Free Being Me uit om het voortouw te nemen in hun omgeving door met leeftijdsgenoten te delen wat ze geleerd hebben.

Deze activiteiten kunnen uitgevoerd worden in groepen met alleen meisjes of jongens of in gemengde groepen. In sommige activiteiten wordt voorgesteld dat jongens en meisjes in aparte groepen werken, maar veel activiteiten kunnen samen gedaan worden. Alle voorbeelden zijn aan te passen voor een gemengde groep.

Kinderen van 7 tot 11 jaar leren het volgende

• Het innerlijk is het belangrijkst.
  • Er zijn meerdere manieren om mooi te zijn.
  • Er bestaan enorm veel verschillende opvattingen over wat schoonheid is in de wereld.
  • De media gebruikt een vertekend beeld van schoonheid om ons producten te verkopen.
  • Afbeeldingen van mooie mensen in de media zijn vaak bewerkt.
  • Als we onszelf en onze talenten waarderen krijgen we een positiever lichaamsbeeld en meer vertrouwen in ons lichaam.
  • Als we met vrienden delen dat we vertrouwen hebben in ons lichaam, zorgt dat ervoor dat we ons sterk en vol zelfvertrouwen voelen.

Free Being Me gebruiken

Lees voor je begint de handleiding voor leidinggevenden en vraag alle andere vrijwilligers hem ook te lezen. Op pagina 10 van de handleiding voor leidinggevenden staat hoe de activiteitenpagina‘s in dit pakket zijn opgebouwd. Daarnaast vind je hier hulpteksten en tips voor leiding.

Omdat Free Being Me een wereldwijd programma is, gaan heel veel meisjes wereldwijd deelnemen aan dezelfde activiteiten, net zoals jullie groep. Door de ervaringen die je groep tijdens Free Being Me opdoet te delen, kun je onderdeel uitmaken van een wereldwijde revolutie op het gebied van zelfvertrouwen. We willen miljoenen jonge meiden en jongens hun mening laten geven over diversiteit en hen het idee laten uitdragen dat er meerdere manieren zijn om mooi te zijn.

Free Being Me badge

Kinderen die hebben deelgenomen aan activiteiten van Free Being Me en een Take Action activiteit hebben gedaan waarmee ze twee anderen bereikt hebben, kunnen een Free Being Me badge ontvangen. De badges zijn een extra beloning voor de deelnemers. Ze zijn niet meer te verkrijgen bij de ScoutShop, maar wel direct bij WAGGGS te bestellen.

• Een variant van deze activiteit is ook geschreven voor de leeftijd 11-15 jaar.
  • Ga naar www.free-being-me.com om het verhaal van je groep te delen en contact te leggen met andere Free Being Me groepen over de hele wereld!
Lees 1762 keer Laatst aangepast op zaterdag, 07 september 2019 13:19