Stille dieven

Leren sluipen.

Thema introductie voor bevers: De eekhoorn in het bos in Hotsjietonia heeft nootjes verzameld in zijn nest. Hij wil liever niet, dat andere eekhoorns nootjes van zijn voorraad weg pakken. Hij moet dan ook goed opletten op geluid van dieven.

Thema introductie voor welpen: Baloe leert Mowgli dat je goed moet letten op het eten dat je verzameld hebt. Of op spullen die je in je slaapplek hebt om het lekker zacht te maken. Andere dieren proberen soms om dat van je te stelen.

Een geblinddoekte speler zit in het midden van de kring. Voor hem liggen een aantal willekeurige spullen. De andere spelers mogen om beurten proberen zo stil mogelijk iets te stelen bij de geblinddoekte speler. Wanneer hij hoort dat er een dief is, probeert hij de dieven met zijn armen weg te houden. Wie geraakt wordt, valt af. Lukt het de dieven om in de afgesproken tijd alle spullen te stelen? Dan heeft de geblinddoekte speler verloren.

Voorbereidingstijd

Spullen verzamelen.

• Diverse kleine objecten.
  • Das.

• Voor een extra moeilijkheidsgraad (bij scouts): neem spullen die geluid produceren zoals knisper plastic, belletjes en dergelijke.
  • Zet de 'sluipers' op redelijke afstand van de geblinddoekte, hierdoor moeten ze een redelijke afstand afleggen voordat ze wat kunnen pakken. Dit vergroot de kans om 'gesnapt' te worden.
  • Wijs 1 voor 1 jeugdleden aan die een voorwerp mogen pakken. Hierdoor gaat niet iedereen tegelijk pakken en voorkom je een stormloop.
Lees 2353 keer Laatst aangepast op vrijdag, 28 mei 2021 22:32
Meer in deze categorie: « Blindemannetje Boskim »