Verloren schat zoeken

Oefening in samenwerken als ploeg en het gebruik van een kompas in terrein.

De scouts gaan per ploeg een verloren schat terugzoeken. De ploegen beginnen op één startpunt en volgen vanaf daar hun eigen route. Elke 50 tot 100 meter is een kaartje in hun eigen kleur opgehangen met daarop de kompaskoers (in graden) in de richting van het volgende kaartje. Bij het laatste kaartje ligt de schat van die ploeg. Daarna moet de ploeg zo snel mogelijk terugrennen naar het startpunt. De ploeg die als eerste terug is met hun schat, al hun kaartjes en al hun ploegleden heeft gewonnen.

Geef voordat je begint de ploegen vijf minuten de tijd om de jongere scouts in hun ploeg uit te leggen hoe het overbrengen van een kompaskoers naar terrein werkt. Hier kun je als leiding bij helpen als dat nodig is. Geef daarna pas het eerste kaartje met de kompaskoers aan de PL's.

Afhankelijk van de omgeving en het aantal gebruikte kaartjes ongeveer 15 tot 30 minuten per route.

• Duidelijk beginpunt (bijvoorbeeld een vlaggenmast of hakblok).
  • Een kompas per ploeg.
  • Gekleurde kaartjes in verschillende kleuren (5 tot 10 in één kleur per ploeg).
  • Wol of touwtjes om de kaartjes op te hangen.
  • Een schat per ploeg (zakje snoepjes).

• De routes uitzetten gaat het makkelijkst door bij het eindpunt te beginnen en dan zigzaggend naar het startpunt toe te werken.
  • Laat de routes elkaar kruisen, maar hang de kaartjes niet bij elkaar op.
  • Geef de instructie aan de PL's en laat hen die na het startsignaal overbrengen op hun ploeg.
  • Vertel de PL's dat iedereen minimaal één (of twee) keer een kompaskoers moet schieten.
  • Gebruik stukjes wol om de kaartjes mee te bevestigen (wol trekt makkelijk stuk).
  • Laat de scouts ook de touwtjes van de kaartjes meenemen.
  • Maak de routes ongeveer even lang en gebruik evenveel kaartjes per ploeg.
  • Je kunt ook één eindpunt gebruiken voor alle ploegen en vanaf daar verdergaan met de volgende activiteit in plaats van te verzamelen bij het startpunt.
  • Om het makkelijker te maken: gebruik de acht/zestien windstreken (minder nauwkeurig!).
  • Om het moeilijker te maken: gebruik kompaskoersen westom, en/of richtingen die negatief of groter dan 360 graden zijn. Of verpak de kompaskoers in een eenvoudige rekensom.

• Let op de omgeving waarin de je routes uitzet, steek geen drukke wegen over.
Lees 2313 keer Laatst aangepast op vrijdag, 04 december 2020 16:55