Slootaquarium (Waterspel)

Op een actieve manier door middel van Buitenleven alles ontdekken over water. Water is in Nederland altijd dichtbij: een boerensloot, een brede rivier of een slingerende beek. Met diverse spelen uit het Watch-DoeBoek kun je veel experimenten doen om het water te ontdekken.

Zoals de welpen weten, woont Jacala in het water. Hij vertelt: 'Daar woon ik samen met allerlei waterdiertjes. In een zelfgemaakt slootaquarium kun je ze goed bekijken. Wees wel voorzichtig met wat je meeneemt! Aan het einde van de opkomst laat je de diertjes natuurlijk weer vrij op de plaats waar je ze gevonden hebt!'

Gebruik een (grote) glazen pot of bak als aquarium. Vang waterbeestjes op in de sloot dichtbij je clubhuis. Gebruik daarvoor je zelfgemaakte schepnet, of schep met een klein bakje waterdiertjes uit het water. Neem waterpest mee. Vul je aquarium met slootwater. Doe de waterpest en de gevangen diertjes erin. Doe maar niet teveel beestjes bij elkaar. Zet je slootaquarium op een koele plek, dus niet in de volle zon. Daar kunnen de waterdiertjes niet tegen. Laat, als je uitgekeken bent, de waterdiertjes weer vrij op de plek waar je ze gevangen hebt.

Hierbij kun je met de jeugdleden natuurlijk een vragenlijst langslopen. Wat voor dier zie je? Kun je het dier natekeken? Misschien zelfs gekoppeld aan een internetzoektocht of ze kunnen vinden hoe het diertje heet om ze het gevonden dier helemaal te laten ontdekken!

• Grote glazen pot of bak
  • Slootwater
  • Schepnet voor vangen van dieren
  • Computer met internetverbinding (indien je dit ingebouwd hebt bij de opdrachten)

• Let op dat je jeugdleden niet in het water vallen.

• Vraag de welpen hun laarzen mee te nemen.
  • Deze activiteit is geschikt voor het insigne Waterkringloop.

Aanvullende informatie

Lees 3359 keer Laatst aangepast op dinsdag, 07 november 2023 00:19