vrijdag, 14 oktober 2016 10:02

Het deugden spel - Eerlijkheid

(1 Stem)

Scouts leren te verwoorden wat eerlijk is.

Spel 1: Eerlijk is eerlijk

Eerlijk is eerlijk, kinderen zijn veel bezig met eerlijkheid. Omdat het fijn is als er eerlijk gedeeld wordt, eerlijk gespeeld wordt, eerlijk verteld wordt wat er is gebeurd en eerlijk naar elkaar geluisterd wordt.

Lees met de kinderen de deugdenkaart over Eerlijkheid. Bespreek de punten die er op staan en gebruik daarbij de reflectievragen:

• Wat gaat je makkelijk af?
  • Wat vind je lastig?
  • Hoe heb je wel eens eerlijkheid gezien? of laten zien?
  • Hoe gaan jullie in de klas, groep, gezin, samen met de deugd eerlijkheid om?

Spel 2: Mindmap over eerlijkheid

Mindmappen maakt in een oogopslag duidelijk wat er allemaal bij het thema hoort.

Waar denk je aan bij het woord/thema 'Eerlijkheid'? Er zijn mooie apps in de appstores om met tablets een prachtig kleurige mindmap te maken, je kunt het ook prima maken met een doos potloden, stiften, krijtjes, gekleurd papier / rol behangpapier, enzovoort.

Spel 3: Filmpjes over (on) eerlijkheid

Op Youtube zijn zoveel inspirerende filmpjes te vinden om tijdens opkomst te bekijken.

Hieronder een paar filmpjes, die een opening kunnen zijn naar een gesprek. Of het kan een inspiratie zijn om een rollenspel te doen, samen naspelen of juist een andere versie van het verhaal spelen. Wat als de eerlijke man heel tactisch was geweest?

Het liedje van 'Mijn vader is een leugenaar' kan een mooi begin zijn van een gesprek over het verschil tussen fantasie en liegen. Waar ligt de grens? Hebben de kinderen voorbeelden uit hun eigen omgeving?

Spel 4: Fairtrade

Eerlijkheid gaat verder dan het gezin, de school, de sportclub, scouting of de buurt. Eerlijkheid gaat ook over eerlijk delen in de wereld. Fairtrade is een naam die scout al vaak tegen komen op producten in winkels.

Op de website van Max Havelaar en op de website van Fairtrade staat duidelijk uitgelegd waar het om gaat bij eerlijke handel. Wanneer je zoekt op de site van schooltv naar Fairtrade, vind je een heleboel filmpjes voor verschillende leeftijden over Fairtrade. Ook zijn er op de website van kennisnet verschillende lesideeën te vinden over eerlijke handel.

Doe de activiteit: Heel scouting bakt fair trade.

Spel 5: Fairplay in sport en spel

Wat heeft sportiviteit met eerlijkheid te maken? Als je een spelletje speeld mag je dan fals spelen? Geldt dit alleen bij sporten of ook bij bord spelen. En hoe zit het met een bosspel bij scouting?

Bij de gratis downloads staat een mooie poster met sportieve regels.

Fairplay

Zie activiteiten

Zorg voor een sfeer waarbij kinderen makkelijk praten. Werk bijvoorbeeld in kleine groepjes, zorg ervoor dat iedereen zijn woordje kan doen

• Deze activiteit is te gebruiken voor basis insigne internationaal: challenge 4. Hiervoor moeten de scouts de volgende dingen weten: Zoek uit wat Fair Trade-producten zijn. Welke producten heb je allemaal in de schappen van de winkel en wat betekent het Fair Trade-logo?
  • Deze activiteit is geschikt als (onderdeel van) een scouts own.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 8 Fatsoenlijke banen en economische groei en doel 10: Minder ongelijkheid (tussen landen / regio's).
Lees 11544 keer Laatst aangepast op zondag, 06 februari 2022 13:55