dinsdag, 14 juni 2016 14:20

Krottenwijkhuisje in Rio

In Rio de Janeiro in Brazilië wordt dit jaar de Olympische Spelen georganiseerd. Naast de rijkdom en het geld wat is uitgegeven voor de aanleg van al deze hypermoderne stations zijn er krottenwijken afgebroken en hebben vele al arme mensen met weinig een nieuwe krottenwijk moeten maken. Om de scouts bewust te maken hoe het is om in een krottenwijk te wonen gaan we een wijk bouwen met alles er op en eraan. Hoe zou jou Krottenhuisje er uitzien?

Je kan deze activiteit in 1 dag of meerdere dagen doen. Je kan pas er ervaren hoe het is als je daadwerkelijk een nacht in een krot heb doorgebracht. Kies een deel van je scouting terrein of een bosgebied waar je mag kamperen en bouw daar met zoveel mogelijk kosteloos materiaal een hutje waar je met 2 of 3 personen kan overnachten. Creëer dus met de scouts een eigen krottenwijk. Bedenk waar je water haalt of leg je een leiding aan met bv een tuinslang of waterleidingmateriaal. Hoe doe je de afvalverwerking? Heb je verlichting of niet? Waar haal je dan de stroom vandaan? De leiding beoordeelt na afloop welk groepje het meest origineel de dag(en) heeft doorgebracht.

En bedenk ook waarvan je een douche of toilet gebruik maakt. Je moet droog overnachten en je moet ook je eten kunnen bereiden in het hutje. De hutjes mogen ook zo groot worden als je ploeg en de ploegleiders moeten dan ook nadenken over de planning en de structuur van de hele wijk.

Belangrijk is ook napraten over de ervaring. Mocht je er nog een goed doel aan koppelen dan is het ook leuk om de plaatselijke pers uit te nodigen.

• Verfkwasten
  • Hamers en schroevedraaiers
  • Pio palen, stro, oude afdekzeilen afvalhout( soms ook gratis te verkrijgen bij een bouwmarkt)
  • Spijkers, steigerhouten pallets, restjes verf, oud meubilair( kringloop)

Denk ook aan veiligheid (uitstekende delen) en brandgevaar.

• Je kan ook kijken of je bijvoorbeeld in de buurt nog gratis groenten en fruit kan plukken om bij de maaltijd te gebruiken.
  • Er zijn organisaties die zich richten op acties een Nacht zonder dak( TEAR)Organisatie tegen armoede maar ook andere organisaties Leger Des Heils  en vluchtelingen organisaties zijn hier in thuis.
  • Als je meer tijd heb zou je je kunnen laten sponsoren en de opbrengst voor 1 van deze goede doelen beschikbaar kunnen stellen.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 1 Einde aan armoede.
Lees 2175 keer Laatst aangepast op zondag, 06 februari 2022 10:44