dinsdag, 01 december 2015 21:24

Knoop je eigen parabracelet

• Ontwikkelen van de fijne motoriek
  • Aanleren van de vierkantsknoop
  • Samenwerken om ieder tot een mooi eindproduct te komen

Parabracelets zijn de laatste tijd een aardig hot item. Je komt ze op veel verschillende plaatsen tegen en zijn een tijdverdrijf om er een te knopen. Op basis van de groepsdas kun je de kleuren bepalen, maar is niet noodzakelijk. Een leuk idee voor een snelle opkomst want je kunt de onderdelen op voorraad houden en als dan eens een buiten activiteit niet doorgaat heb je wat achter de hand. Paracord is een thermoplast, je kunt dus de twee kleuren aan elkaar smelten. Voor erg jonge leden is aan te raden dit door de leiding te laten doen. Dit kan heel goed met hier een waxinelichtje en een platte tang om de uiteinden mooi op en kaar te laten aansluiten. Vervolgens maak je een kant vast aan de buckle, haalt de twee losse delen door de andere kant van de buckle en je klikt de boel dicht om je pols. De juiste maat is grofweg te bepalen door een vinger onderde buckle te steken, de parabracelet wordt nl ongeveer dat deel dikker. Vervolgens houd je die kant stevig vast (of je laat een ander even helpen...) en begin je aan het knopen van de vierkantsknoop (reef knot). Het is niet moeilijk, een kleur gaat altijd boven langs en de ander onderlangs. In het geval van het voorbeeld is oranje de buitenkleur van de das dus deze gaat altijd onderlangs.

Toverwoord is hier wel om de boel gelijkmatig aan te trekken. Aan het eind knip je de losse delen af op ongeveer een halve centimeter, vervolgens smelt je dit deel met je aansteker en een platvoorwerp (schaar bv) af zodat de boel netjes dicht blijft zitten en er netjes uitziet. Snelle knopers zijn er een halfuurtje mee bezig, maar de ervaring leert dat je er gemakkelijk een klein uurtje mee bezig bent met een groep

Een leuke activiteit geschikt voor scouts, maar je kunt het ook met welpen of explorers doen. De duur van de activiteit is afhankelijk van de groepsgrootte en de techniek van de deelnemers.

Wat heb je nodig?

• Twee kleuren paracord (gaan per bussel van 30 m), per parabracelet heb je van iedere kleur ongeveer 1 meter nodig
  • Per parabracelet één buckle
  • Een aansteke
  • Een scherpe schaar
  • Voor overige zaken zie bijlage

Zie bijlage.

• Leuk voor op een regenachtige dag.
  • Origineel cadeautje voor vader- of moederdag.

Bijlages

Lees 3073 keer Laatst aangepast op zondag, 06 februari 2022 11:52