zondag, 08 november 2015 16:41

Het vluchtelingenspel

De scouts bekend laten worden met de vluchtelingenproblematiek.

Geef de scouts een wereldkaart en laat ze in groepjes aangeven welke landen vrede hebben en welke landen in oorlog zijn en dus onveilige landen zijn om in  te wonen en waar bijna geen onderwijs en buitenspelen mogelijk is. Vertel dat vrede méér is dan geen oorlog; er is soms vrije wapenverkoop, geen vrijheid van meningsuiting, geen eerlijke verkiezingen, grote legers enz.

Er is ook een vragenlijst met 4 vragen (zie site van One world/SamSam:zie onder bij materialen) Nederland staat niet helemaal bovenaan de lijst staat van meest vredelievende landen omdat Nederland exporteert in wapens.

De scouts hebben nu 20 minuten om in totaal 3 hutten te maken; een Nederlandse/Europese hut, en wat verder weg een Syrische en een Eritrese hut.

Hierna worden de welpen/scouts in 4 groepen verdeeld; een groep Syrische- en groep Eritrese vluchtelingen, te herkennen aan de letter V op de borst gespeld, een groep smokkelaars en een groep militairen.

• De militairen bewaken de grens en de smokkelaars lopen vanaf Europa richting de Syrische-en Eritrese hutten om daar de vluchtelingen hun (weinige) geld af te pakken door hen af te tikken en 1 minuut te fouilleren.
  • Ook gaan de smokkelaars op rooftocht  in de hutten van de vluchtelingen. Ze hebben een wit bandje om hun arm; wanneer de bewaker van de hut deze afpakt zijn ze dood en moeten ze terug naar Europa voor een nieuw ’leven’ (net zoals bij vlaggeroof)
  • De vluchtelingen moeten proberen de grens over te steken en een geldstuk of een portie geluk (briefje met "Geluk" op geschreven)  naar Europa te brengen (als douanspel/smokkelaarspel). Hen wacht 2 gevaren; de smokkelaars en de militairen die ook  dmv tikken en fouilleren het geld kunnen pakken, maar de militairen zijn ook uit op porties geluk.

Het valt niet mee voor de vluchtelingen om veilig 3 geldstukken en 2 porties geluk naar Europa te brengen zodat ze een oversteek met de boot kunnen wagen (1 portie geluk en 1 geldstuk  voor nodig). Voor de reis naar Nederland is er ook nog een portie geluk en 1 geldstuk nodig. Als je veilig in Nederland komt krijg je de letter  “V” van Vrijheid. (dit is bijv een snoepje in de vorm van de letter V) (Indien de hele hut in Nederland is aangekomen kunnen ze met het overgebleven geld de bewaker van de hut naar Nederland laten overkomen).

Na een half uur tot 3 kwartier wisselen van groep.

• Wereldkaarten en vragenlijst met 4 vragen :
  • Pennen/viltstiften per groep 1 stuks
  • Briefjes met de letter "V" en veiligheidsspeld
  • Witte wol
  • Geldstukken, minimaal 5 p/p, porties geluk, min 3 p/p
  • Markering landsgrens
  • Evt. aanduiding zee met bootje(s)

Gebruik vlak terrein zodat kinderen die niet kunnen rennen als militair kunnen fungeren.

• Mooi als er bosjes zijn om te schuilen en wanneer de grens duidelijk is bij bijvoorbeeld een smal paadje.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.

Aanvullende informatie

Lees 3741 keer Laatst aangepast op zondag, 09 april 2023 17:41