Olievlekspel

Actief een spel spelen met tactiek en samenwerken in een actueel thema.

Het speelveld is een raster op de grond met 25 vakken, uitgezet met haringen en sisal/afzetlint. De vakken moeten ongeveer 1,5 meter bij 1,5 meter zijn, maar dit komt niet heel nauw. In het raster liggen de schuimblokken verspreid. De kinderen mogen alleen binnen het raster lopen. Speel dit spel naar aanleiding van een olieramp die groots in het nieuws komt. De schuimblokken zijn de vogels die gered moeten worden van de olie die zich verspreid.

De kinderen staan in het raster. Zij moeten voorkomen dat de vogels (de schuimblokken) in de olie terechtkomen. Er zijn 3 stafleden nodig. 1 staflid blaast ongeveer elke 15 seconden op een fluit. De andere twee stafleden zetten dan een stap in het raster, zij mogen maximaal 1 vakje verplaatsen. In het vak waar ze geweest zijn laten ze groot voorwerp achter (bijvoorbeeld een fietsband). Dit vak is dan vervuild met olie. De welpen moeten zo snel mogelijk de vogels verplaatsen, zo ver mogelijk van de olievlek af. Hoe langer het spel vordert, hoe meer vakken vervuild raken en hoe moeilijker het wordt. Welpen die nog in het vak staan waar olie zich naar uitbreid zijn dood (af) en moeten aan de kant gaan staan. Vogels die nog in het vak liggen zijn ook niet meer te redden. Vogels die buiten het raster worden gegooid zijn ook af. Als er nog een paar vakken over zijn, stopt het spel. Stafleden die de olie zijn, mogen ook terugwandelen in een vak waar ze al geweest zijn.

Variatie

Er is nu een kind dat de olie weer kan opruimen. Als het kind 1 hele ronde in een vak staat is de olie opgeruimd. Als de olie zich uitbreid naar het vak waar het kind in staat dan is het kind ook af. Door deze uitbreiding verspreid de olie zich minder snel, en kan er weer een weg worden vrijgemaakt naar een veilig gebied als de kinderen ingesloten dreigen te worden. Als je het spel meerdere rondes speelt duurt het ongeveer 25 minuten (inclusief 5 minuten uitleg).

15-20 minuten.

• Sysal of afzetlint (flink wat).
  • Haringen (16).
  • Schuimblokken of kleine ballen (meer dan 50).
  • Fietsbanden, pionnen of iets dergelijks (ongeveer 20).

• Wees flexibel met de fluittijd, soms wil je na 10 seconden al fluiten, soms iets later. Houd het spel spannend.
  • Wellicht dat scouts met een fysieke beperking de olievlek kunnen spelen.
  • Je kunt er gemakkelijk een ander thema overheen gooien, bijvoorbeeld een vulkaan die uitbarst met lava die zich verspreid en dan zijn de schuimblokken de dieren. Een actueel thema kiezen kan leuk zijn. Je kunt het thema ook koppelen aan het activiteitengebied Samenleving.

• Zorg dat de vakken zodanig zijn dat de welpen er niet overheen kunnen springen, of zorg dat dit veilig kan gebeuren.
Lees 3155 keer Laatst aangepast op maandag, 07 september 2020 20:23