zondag, 07 januari 2024 14:37

Last Minute box: Veilig & Gezond

Last Minute box: Veilig & Gezond

Energizer 1: Voedingswaarde renspel

Verzamelen 5 tot 10 voedingsproducten die je op je clubhuis kan vinden. Denk aan limonade, koekjes, dingen die je over hebt van kamp of over hebt van de lunch, ect. Kies producten waar een voedingswaarde etiket op zit. Laat de scouts vervolgens in ploegen klaarstaan en plaats de voorwerpen op 10 meter afstand naast elkaar op een lijn. Zodra de leiding bijvoorbeeld "suiker" roept, mag één scout per ploeg van achter de achterlijn beginnen met rennen om het voorwerp te pakken dat volgens hen in dit voorbeeld de meeste suiker bevat. Maak van te voren duidelijk of je de ronde houdt met totaal aantal grammen, percentages of portiegrote zodat er geen discussie over kan ontstaan. Bij de leiding aangekomen lees je op het etiket hoeveel suiker het betreffende product bevat. De ploeg die het product heeft met de meeste suiker verdient een punt. Vervolgens worden de producten teruggeplaatst en noem je bijvoorbeeld "vet”, nu proberen de scouts het product wat het meeste vet bevat als eerste te bereiken. Speel verschillende rondes afhankelijk van de verschillende voedingswaarden (energie, eiwitten, vezels, koolhydraten, zout).

Energizer 2: Schijf van 5 Steen Papier Schaar

Dit spel gaat net als normaal steen papier schaar, maar dan met de schijf van vijf. Schrijf hiervoor op een groot blad die je ergens goed zichtbaar ophangt wie van wie wint, zie bijlage. Leg tijdens de uitleg van het spel goed uit hoe de gebaren gaan van de 5 keuzes, inclusief het voordoen van dit gebaar. In plaats van "Steen Papier Schaar!" Wordt er nu "Schijf Van Vijf" geroepen.

Ga achteraf in overleg met de scouts. Klopt het wel dat bepaalde voedingscategorieën beter zijn dan anderen? Leg uit dat juist het idee van de schijf van 5 is dat er een afwisseling is tussen de verschillende categorieën in je eetgewoonten. Er is dus niet één categorie beter. Vraag ten slotte of de scouts zelf eten en drinken volgens de schijf van 5. Van welke categorie eten wij als groep in het algemeen het minste?

Hoofdactiviteit: Een dag in het leven van...

De scouts kiezen zonder uitleg van het volgende onderdeel van het spel zelf hun voorbeeld idool. Van deze persoon moeten ze bedenken hoe deze persoon leeft. Het hoeft niet precies te kloppen, maar moet wel zo goed mogelijk ingevuld worden. Zie de onderwerpen hieronder. Ook fictieve figuren mogen gekozen worden. Wanneer een scout het moeilijk vind om te kiezen zorg je als staf natuurlijk voor een helpende hand.

1. Opstaan tijd
  2. Ontbijt
  3. Lunch
  4. Avondeten
  5. Naar bed tijd
  6. Vrijetijdsbesteding

Zodra iedere scout een uitwerking van deze persoon heeft gemaakt, komt de uitleg van het volgende onderdeel van dit spel. In het volgende onderdeel moeten de scouts namelijk rondlopen en elkaar tikken. Zie bijlage voor een voorbeeld van een uitgewerkte persoonskaart.

Vervolgens moet er worden bepaald wat het onderwerp is van het lijstje van 6 onderwerpen hierboven. Dit kan op verschillende manieren. Kies er bijvoorbeeld voor om iedere scouts een fysieke dobbelsteen of hun mobiel mee te laten nemen, of dobbel als staf zelf en roep iedere paar minuten een ander onderwerp op.

De scouts moeten zelf discussiëren over wat gezonder is van de twee. Soms zal het voor de hand liggen wat zij denken dat gezonder is, maar soms zal het een goede discussie opleveren. De conclusie kan ook zijn dat het afhangt van de andere keuzes die zijn opgeschreven op de andere kaartjes, en die kunnen er dan ook erbij gepakt worden. Om te winnen moeten de scouts dus ook een stukje overtuigingsvaardigheden gebruiken. Als staf kan je in het veld rondlopen zodat je snel beschikbaar bent om bij te sturen in de discussie.

Als de scouts er met discussie niet uit komen wordt er een korte challenge begonnen. Hierbij moeten de scouts om de beurt een fruit soort noemen tot je er geen meer weet of per ongeluk een dubbele zegt. Variaties: groenten, frisdranksoorten, snackbar items, pizza namen, ect. Dit mogen de scouts zelf kiezen.

Na het bepalen van de winnaar wordt bij de verliezer een streepje gezet. Wie aan het eind van het spel de minste streepjes op zijn kaartje heeft staan, is de winnaar!

• +- 6 voedselverpakkingen (energizer 1)
  • Schijf van 5 bijlage (energizer 2)
  • Papier en pennen per scout (hoofdactiviteit)
  • Optioneel: een fysieke of digitale dobbelsteen (app op mobiel) per scout (hoofdactiviteit)