zondag, 03 september 2023 12:45

Vind je uitdaging in Runen

(1 Stem)

Vind je uitdaging in vikingse runen.

Vroeger was het kunnen lezen en schrijven een hele bijzonde vaardigheid. Het was zelfs zo zeldzaam, dat dit gelijk een belangrijke en magische lading kreeg. Dit was ook bij de vikingen het geval, die aan de letters van hun eigen alphabet bij iedere letter een eigen verhaal en symboliek hingen. Hierdoor is de magie en mystiek van vikinigse runen heel goed als inspiratie te gebruiken voor een activiteit met persoonlijke groei.

Wanneer je je intentie vastlegt in de vikingse runen geeft dit extra vastigheid aan jou persoonlijk doel.

Rune-alfabet

Neem het runenalfabet door, ook wel het Futhark genoemd, om zo de achterliggende betekenissen te ontdekken. Elke rune heeft een specifieke klankwaarde en symboliseert iets. Bijvoorbeeld, de "Fehu" rune staat voor vee en rijkdom. Dit Futharkalfabet bestaat uit 24 tekens, de eerste 6 letters vormen de runen F-U-TH-A-R-K. Je merkt dat de letter C, Q, V en X in dit Futhark runen alfabet niet bestaan.

Runen maken

Laat de scouts hun eigen runenstenen maken. Dit kan worden gedaan door gladde stenen te verzamelen en daarop de runen te schilderen of graveren. Elke scout kan zijn eigen set runen maken.

• Stenen uit het bos
  • Verf
  • Kwasten
  • Verfzeil of andere manieren om verf niet overal te laten komen waar dat niet moet

Creër een sociaal-veilige omgeving waar iedereen in zijn waarde gelaten wordt, zodat men de ruimte krijgt zich kwetsbaarder op te stellen. Zo is er meer ruimte voor persoonlijke groei, en is er geen verkeerde landing.

Deze activiteit is heel goed te koppelen aan de Partensa van de roverscouts.

De vikinging gebruikten in verschillende tijdsperiodes verschillende varianten van hun alphabet. Voor deze activiteit is het aan te raden het Elder Futhark te gebruiken, omdat deze de meeste mystiek bevat.

Aanvullende informatie

Lees 306 keer Laatst aangepast op donderdag, 07 september 2023 13:15