woensdag, 27 oktober 2021 12:25

Stuiter en Noa en een heel bijzonder vlammetje

De bevers dragen met deze activiteit een steentje bij aan de verspreiding van het Vredeslicht. Bevers leren dat ook zij met een kleine actie een groot gebaar kunnen maken. Bevers leren dat zij onderdeel zijn van een mondiale scoutingbeweging.

Het Vredeslicht wordt jaarlijks ontstoken door een kind en daarna verspreid door kinderen over de hele wereld. Zo ontstaat er al meer dan 25 jaar vlak voor kerstmis vanuit dat ene kleine vlammetje een oceaan van licht. Voor even vormen die vlammetjes samen een vuurtoren, die in het donker ons de weg wijst naar de vrede. Ook duizenden scouts uit de hele wereld geven het licht in de tijd voor kerst aan elkaar door. Zo vormen zij samen een keten van licht, als teken van vrede en vriendschap.

Lees het verhaal ; "Noa en Stuiter, een heel bijzonder vlammetje"  voor.

"Stuiter komt het huisje van Noa binnengelopen. Een koude wind blaast hem haast over de drempel en met moeite duwt hij de deur van Noa’s huisje dicht. “ Brrrr, wat is het koud buiten….” “ Hoi Stuiter” zegt Noa. “Kom maar lekker binnen, hier is het heerlijk warm.” “ Wat is het hier gezellig!” zegt Stuiter. Hij kijkt om zich heen. Noa’s huisje ligt vol gekleurde kussens, de haard brandt en Noa heeft heel veel kaarsjes aangestoken. Een lantaarn valt Stuiter in het bijzonder op. “Wat is dat voor een lantaarn, Noa?” vraagt Stuiter. “Dat is een heel bijzonder vlammetje! Het is het Vredeslicht en heeft al een heel lange weg afgelegd. Onderweg wordt  het Vredeslicht gedeeld. Steeds als het vlammetje gedeeld wordt, wens je de ander de vrede. Ik deel vandaag mijn lichtje met jou, dus het is fijn dat jij er bent!” “ Wat lief van je Noa en natuurlijk wil ik ook graag dat bijzondere vlammetje, maar ik heb geen lantaarn zoals jij.” “ Misschien wil Keet je wel helpen met het maken van een mooie lantaarn. Of beter nog; maak er twee dan kun je de andere weggeven om zo jouw vlammetje weer te delen.”

In Nederland zijn er veel groepen die meehelpen aan de verspreiding van dit bijzondere Vredeslicht. Op de website www.vredeslicht.nl kun je contact zoeken met de ambassadeur van jouw provincie en zo zelf het Vredeslicht ontvangen. Zorg dat je een lantaarn met het vredeslicht in het beverlokaal hebt staan. Vertel hoe je aan dit Vredeslicht gekomen bent of nodig iemand uit om het Vredeslicht bij jullie op de groep te brengen. Zo kun je meer vertellen over de weg die dit lichtje heeft afgelegd.

Laat eventueel via de website van Vredeslicht Nederland een filmpje zien van de reis die het lichtje heeft afgelegd om een idee te geven van de verspreiding en de deelname van verschillende landen hieraan. In het filmpje is te zien hoe het licht in een gezamelijke viering onder scouts gedeeld wordt en hoe de Nederlandse delegatie het Vredeslicht naar Nederland meeneemt.

Maak met de bevers twee eenvoudige lantaarntjes. Dit kan oa door het versieren van glazen potjes, maar er zijn nog veel meer varianten te vinden voor een eenvoudige lantaarn. Omdat de bevers twee lichtjes maken hebben zij een lantaarntje om zelf te houden en een om weg te geven. Steek hun eigen kaarsje/ waxinelichtje aan met het Vredeslicht en laat hen bij het delen het kaarsje voor de ander aansteken aan hun eigen lichtje. Zo gaat het Vredeslicht verder op weg.

Bespreek met de bevers met wie zij dit Vredeslicht kunnen delen en hoe zij kunnen bijdragen aan de verspreiding van het Vredeslicht. Denk hierbij aan delen met familie, opa , oma, maar ook met buren, de juf of in een zorgcentrum. Misschien kennen zij iemand die een steuntje kan gebruiken?

Let op; leer de bevers op de juiste, veilige manier te Vredeslicht te delen en maak hen bewust van de mogelijke gevaren. Laat brandende lantaarns nooit onbeheerd achter.

• Vraag ouders vooraf om lege glazen potten te bewaren en mee te geven of spaar deze zelf ruim van te voren.
  • Betrek ouders in deze activiteit. Informeer hen over het Vredeslicht en op welke wijze de bevers kunnen bijdragen aan de verspreiding van het Vredeslicht.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.
Lees 904 keer Laatst aangepast op donderdag, 25 november 2021 08:35