zaterdag, 18 september 2021 14:40

De jungle regenboogspreuk

Jeugdleden bedenken individueel of in nesten een maand of kamp spreuk voor de speltak over gelijkheid en respect. Deze spreuk zal één maand tijdens opkomsten of tijdens een kamp centraal staan in de speltak en leert jeugdleden na te denken over de manier hoe ze met elkaar omgaan in het dagelijkse leven en dat het belangrijk is om jezelf te kunnen zijn.

Akela staat boven op de Raadsrots. Hij heeft een groot papier bij zich en schrijft daar de naam van de horde op, Bijvoorbeeld: Mowgli horde van de scoutinggroep uit Utrecht. Hierna vraagt hij aan alle welpen wat er in hem opkomt als zij denken aan deze horde. Stimuleer de leerlingen om zo divers mogelijk te antwoorden.

De welpen leren zich hierdoor uiten over hun horde en spreken zich uit over wat ze belangrijk vinden in hun klas. Als hierover voldoende gepraat is kan de poster opgehangen worden.

De poster heeft een leeg vlak en het is de bedoeling dat welpen individueel of in hun nest een spreuk bedenken die op de poster geplakt kan worden. De spreuk moet gaan over hoe ze met elkaar in de horde willen omgaan.

Enkele voorbeelden:

• Wij lachen elkaars kleding niet uit; draag wat je mooi vindt.
  • In onze horde heeft iedereen respect voor elkaar.
  • In deze horde kiezen we niemand als laatste bij een spel.

Naarmate de grootte van de horde kan je ervoor kiezen dat iedereen een spreuk verzint of de horde in nesten verdeelt wordt zodat er gezamenlijke spreuken verzonnen kunnen worden.

De welpen mogen hun spreuk zo mooi mogelijk maken door ze te versieren, in te kleuren enzovoort.

Elke 1e opkomst in de maand (of elke ochtend tijdens kamp) word de spreuk veranderd door een nieuwe spreuk die dan centraal komt te staan in de horde. De leiding kan ook naar de spreuken verwijzen indien dat ooit nodig blijkt, bijvoorbeeld wanneer iemand gepest wordt.

Bron: School uit de kast

Bij het nadenken over wat er in de welpen opkomt als ze denken aan hun horde denken kan je als leiding het onderwerp aanpassen of bijsturen door een ander woord centraal te laten staan. Stuur richting de identiteit van de groep en niet richting wat scouting inhoudt.

Lees 873 keer Laatst aangepast op zaterdag, 18 september 2021 16:51