Zeg jij het maar

Deze activiteit heeft als doel om te horen hoe de explorers ergens over denken. Het is niet gemakkelijk om een iets minder concreet onderwerp bespreekbaar te maken. Deze activiteit kan je daarbij helpen.

Project #Scouting 2025

In december 2015 zal de landelijke raad van Scouting Nederland op hoofdlijnen een besluit nemen over de plannen voor de toekomst van Scouting – het meerjarenbeleid. De beste plannen maak je samen en daarom kunnen alle leden van Scouting meedenken over de toekomst van Scouting in 2025

In september 2015 zal in alle regio's een kampvuur 2025 plaatsvinden voor alle leden vanaf Explorerleeftijd. Dé gelegenheid om de wensen en ideeën van jullie afdeling te delen. Via deze activiteit kunnen jullie je hier vast op voorbereiden.

Spreid de plaatjes uit over tafel. Laat iedereen de plaatjes rustig bekijken, zonder er commentaar op te geven.
Vervolgens stel je als gespreksleider een vraag:

• Wat vind je belangrijk bij Scouting?
  • Op welke manier is Scouting over tien jaar anders dan nu?
  • Wat moeten we over tien jaar zeker behouden?
  • Wat heb je geleerd bij Scouting?
  • Op welke manier kunnen we Scouting verbeteren?
  • Hoe zie je jouw rol bij de afdeling?
  • Welk element mag niet ontbreken op de expeditie?
  • Wat is de belangrijkste boodschap van Scouting?
  • Wat heeft Scouting jou gebracht?
  • Als mensen in jouw buurt niet aan je kleding kunnen zien dat jij een Scout bent. Waaraan kunnen ze dit dan wel zien?
  • ... je kunt natuurlijk ook eigen vragen verzinnen.

Na elke vraag geef je de deelnemers even de tijd om een plaatje uit te zoeken, wat voor hen het antwoord symboliseert. Vervolgens licht elke explorer zijn keuze van foto toe. Wanneer iedereen gereageerd heeft, stel je de volgende vraag.

• De foto's uit de bijlage geprint en losgeknipt.

Tips algemeen

• Zorg dat de groep niet te groot wordt. Bij meer dan tien personen is het belangrijk om de groep te splitsen, zodat er voor iedereen ruimte is om te kunnen praten.
  • Zorg dat iedereen de ruimte krijgt om zijn of haar mening te geven.
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 1 (Ik) van de Development Award.

• Zorg voor een goede sfeer. Zodat iedereen de vrijheid voelt om zich te uiten
  • Interactie tussen de deelnemers is goed zolang die door alle deelnemers als positief wordt ervaren.
Lees 2238 keer Laatst aangepast op woensdag, 08 september 2021 20:32