woensdag, 09 september 2020 08:37

Kennismakingsspelen met afstand

Leer je groep en hun ouders/verzorgers kennen.

Verdeel een kwartet over de groep ouders, leiding en scouts. De mensen lopen rond en vragen elkaar naar hun kaart. Als ze hun kwartetgenoten hebben gevonden hebben ze hun team voor nu samengesteld. (Dit kun je een aantal keer spelen zodat de deelnemers elkaar bijna allemaal een keer hebben aangesproken).

Kern: Pim Pam Pet met extra vragen

Er wordt een vraag gesteld als je die met ja of op een andere manier kan beantwoorden win je een knikker (of ander zichtbare eenheid). Als je de doe opdrachten goed uitvoert kun je zelfs twee knikkers winnen.

Naast de vragen die pim pam pet je geven heb ik hier nog een aantal vragen die je kunt toevoegen en je meer informatie geeft over je groep ouders.

• Mijn roepnaam heeft 5 letters.
  • Mijn roepnaam heeft 6 letters etc.
  • Ik heb een dubbele naam.
  • Ik heb een rijbewijs.
  • Ik heb vroeger bij scouting gezeten
  • Ik ben/ was vrijwilliger bij verschillende organisaties
  • Mijn hobby is tuinieren.
  • Ik houd van klusjes samen met andere te doen.
  • Samen iets ondernemen wat niet echt mijn ding is leuker dan alleen iets doen. (denk aan activiteiten als verkeersregelen schoonmaken en opruimen)
  • Ik ben handig met de computer.
  • Ik heb een ehbo diploma.
  • Als het bestuur uitgebreid moet worden dan zou ik kunnen helpen.
  • Ik kan goed een muurtekening maken.
  • Ik woon nogsteeds in de zelfde plaa

Denk zeker aan specifieke vragen voor je groep. Je kunt nu vanalles vragen waar je later op terug kunt komen.

Doe opdrachten

• Kun jij op je hoofd staan.
  • Kan jij de radslag.
  • Kun je 3 min op een been staan.
  • Loop op handen en voeten met je navel in de lucht.
  • Kun je twee minuten blijven staan op je linker hand en rechter been.
  • Kun je twee minuten blijven staan op je linker hand en linker been. Of gaat dit beter op je rechter kant.
  • Beweeg op knieen en ellebogen.

Afsluiting: bewegen als een rups in corona tijd

We klappen voor de winnaar van dit eerste deel. We sluiten het spel af door te bewegen als een rups. Dat is nu extra moeilijk want de volwassenen moeten 1,5 meter afstand houden. Dit doen ze om een koord/touw tussen de volwassenen te plaatsen. Bij de een om de handen en bij de andere om de voeten.

Je gaat zitten met je benen gebogen voor je en met je handen naast je heupen op vloer. Probeer nu te bewegen. Als dit lukt zet je je handen op de voeten van iemand achter je. Probeer nu samen te bewegen. De volwassenen verbinden elkaar door het touw/koord van de handen van de voorste persoon aan de voeten van de achterste persoon te maken. Lukt het nu al met twee personen. Probeer het nu dan met vier personen.

Als het met jouw eigen kwartetje lukt kun je het met twee kwartetten proberen. Als het met twee kwarten kan kan het misschien ook wel met vier kwartetten. Uiteindelijk kan er een grote rups ontstaan. ( als er iemand bezwaar en de kwartet uit elkaar valt laat de losse personen bij andere groepen aansluiten).

Je kunt ook kijken of je twee groepen als een rups kan laten bewegen, een  oudergroep en een scoutsgroep. Het spel is niet helemaal hetzelfde maar kan veel lol geven.

• Kwartet. Liefst aansprekend op de doelgroep. Denk aan kampthemaś
  • Evt, pim pam pet / of ander manier om vragen te maken.
  • Knikkers of ander materiaal om puntentelling bij te houden. Glazen pot om in te verzamelen.
  • Voor het afsluitende spel. Touwen van 1,5 meter twee per volwassen persoon.

Houd natuurlijk 1, 5 m afstand.

• Buiten spelen of in de grote zaal.
  • Verzamel de kwartetten als de groepjes gemaakt zijn.
  • Leg twee stukken touw/koord van 1,5 meter klaar voordat het spel begint.
  • Speel als leiding mee. Verspreid je over de groepen sluit je aan bij de mensen die je nog niet kent. Zo maak je makkelijker contact met de ouders.
  • Sommige antwoorden op de gestelde vragen zijn handig om te weten.
Lees 1116 keer Laatst aangepast op zondag, 30 januari 2022 14:58