Kinderen die in vergelijking met andere kinderen in de groep minder snel de uitleg van bijvoorbeeld een spel, of een uitleg van een leeractiviteit zoals het leggen van een knoop begrijpen

Leeractiviteiten

Een mens leert het beste door een combinatie van horen zien en doen:

  • Visualiseer dat wat je over wilt brengen, maak het concreet en begrijpelijk. Doe het voor, voer rollenspellen, toneelstukjes etc.
  • Het kind hardop laten zeggen wat hij net heeft gehoord kan er voor zorgen dat het kind sneller kan onthouden.
  • In een gesprek iets uitleggen is ook makkelijker dan dat de kinderen een tijdje moeten luisteren. Probeer associaties te maken: het ene doet denken aan het andere..
  • Bedenk ezelsbruggetjes om leerstof te kunnen onthouden. Een aantal ezelsbruggetjes staan beschreven in de verdieping.
  • Door hetgeen je wilt uitleggen voor te doen en het kind bij elke stap te laten vertellen wat jij hebt gedaan, zorgt er voor dat het kind het beter kan onthouden.

Creatieve activiteiten

  • Het kind kan het moeilijk vinden om meerdere opdrachten gelijk te onthouden. Geef er een om mee te beginnen en als de activiteit afgelopen is de volgende.
  • Zorg voor een voorbeeld van dat wat er gemaakt gaat worden. Geef indien mogelijk instructie en ondersteun met het in elkaar zetten, plakken of vouwen van het werkstuk voor de groep.
  • Als het kind het na een aantal keer uitleggen nog niet begrepen heeft, laat hem dan gewoon beginnen, het kan goed gaan en als het niet goed gaat, kun je op dat moment gerichter uitleg geven.

Sport en spel

  • Spreek met het kind een maatje af die tijdens het spel nog uitleg kan geven aan het kind (‘vang die bal!!’).