Kinderen die blind of slechtziend zijn.

Algemeen

• Dit is lastig, maar zorg dat je blokhut opgeruimd is. Een kind dat niet (goed) ziet kan struikelen over losliggend materiaal en onverwachte obstakels. Door vaste plekken in je lokaal te hebben waar spullen liggen creëer je veiligheid. Door te zorgen dat er genoeg lege kastruimte is, kun je daar tussendoor je spullen kwijt, die je later op de juiste plek op kunt ruimen.
  • Verplaats je iets in het lokaal, vergeet het niet te vertellen aan het slechtziende of blinde kind.
  • Goede verlichting zorgt ervoor dat slechtzienden zich beter kunnen oriënteren. Bespreek met de ouders van het kind wat voor soort licht het kind nodig heeft. Dit geldt voor het licht in het lokaal maar ook in de gang, het toilet en de keuken.Kunstlicht kan beter zijn dan daglicht.
  • Laat deuren niet half open staan, doe ze of helemaal open, of helemaal dicht.
  • Je kunt contrasten gebruiken in je clubhuis door bijvoorbeeld voorwerpen die goed gezien moeten worden te verlichten en verschillende kleuren naast elkaar te gebruiken.
  • Reflecties kunnen hinderlijk zijn voor het slechtziende kind. Denk aan de ramen, op papier (bij lamplicht), bij plastic mapjes etc.
  • Vertel tijdens je opkomst wat er gebeurt en wat je gaat doen. Houd het kind goed op de hoogte.
  • Onthoud dat non-verbale communicatie niet gezien wordt, probeer altijd een woord te zoeken voor hetgeen je non-verbaal ook kan brengen.
  • Raak het kind niet zomaar aan, maar vertel van te voren wat je gaat doen.
  • Als het blinde of slechtziende kind ergens binnenkomt, vertel dan even wie er nog meer in de ruimte zijn. Dit kan ook door een kind gedaan worden.
  • Noem iedereen in de groep vaak bij naam, zodat het blinde of slechtziende kind leert welke stem bij welk kind hoort.
  • Het slechtziende kind vertrouwt goed op zijn gehoor. Let dus op met achtergrondgeluiden zoals muziek, hierdoor kan het kind zich minder goed oriënteren.

Leer en creatieve activiteiten

• Voor slechtziende kinderen kan het fijn zijn als ze een extra lampje bij de plek hebben waar ze aan het werk zijn.
  • Je kunt zelf teksten omzetten in Braille door middel van een reglet. Dit is een soort liniaal waarmee je zelf braille kunt prikken.
  • Leg voordat je begint uit waar alles staat op de tafel, en zorg dat het in binnen handbereik is.

Sport en spel

• Als je een kind door een ruimte wil leiden, laat het dan zijn hand op jouw schouder leggen. Probeer dan schuin voor het kind te lopen, dan voelt het welke beweging gemaakt moet worden.
  • Vertel het kind zoveel mogelijk wat er gebeurt tijdens een sport of spel, zodat het kind kan anticiperen op de situatie.
  • Maak in je spel gebruik van geluiden. Een bal met een belletje. Via deze site te verkrijgen http://www.alprovi.nl/berichten/catalogus/kleine-ballen/bal-met-belletjes maar waarschijnlijk ook te vinden bij andere speelgoedwinkels of de Action.

Op kamp

• Als je op kamp gaat naar een onbekende blokhut, verken dan met het slechtziende of blinde kind samen met iemand van de leiding de ruimte. Bespreek met het kind wat het nodig heeft om zich in de ruimte goed te kunnen bewegen. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om te weten aan welke kant de scharnieren van de deur zitten.
  • Als je gaat eten en je wilt vertellen waar op het bord de groenten liggen, kun je dit doen aan de hand van een klok. De groenten liggen op 09.00, bijvoorbeeld. (Of aan de hand van een kompas natuurlijk, echt Scouting!)