Het grote verkleedspel

Creatief omgaan met bepekte middellen.

Thema introductie welpen:

Bij de Guha grotten is het een drukte van jewelste. Shanti en Mowgli gaan de strijd aan met de dieren in de jungle om te kijken wie er het creatiefst is met beperkte materialen. Mor is er van overtuigd dat hij met zijn team gaat winnen omdat hij zichzelf al mooi genoeg vind. Ka is het daar niet mee eens doordat hij bijna overal in kan wordt hij zeker weten de winnaar. Familie Wolf wordt de jury Raksha, Vader en Broer Wolf en Akela gaan samen achter de jury tafel zitten en dan kan het grote vekleed spel beginnen.

De activiteit

Verdeel de groep in meerdere groepen van 5 tot 7 personen (nesten / ploegen). Geef elke groep een een eigen hoek ruimte met een aantal willekeurige (verkleed)kleren en lappen. Tijdens (zomer)kamp voldoet een ploegentent met eigen bagage. Geef de jeugdleden de opdracht om zich, binnen een afgesproken tijd, te verkleden in een bepaald onderwerp of dier. Bijvoorbeeld verkleed 1 persoon als een (bad)eendje, je hebt 5 minuten.

De jeugdleden gaan dan naar hun eigen hoek / ruimte en zoeken alle gele kledingstukken / lappen / en dergelijke waardoor ze 1 persoon in het geel kunnen maken. Ook zoeken ze iets wat tot een eendenbek gemaakt kan worden. Na de afgesproken tijd komen de jeugdleden terug op de centrale plek om hun creatie aan de leiding en andere groepen te laten zien. De leiding stuurt de jeugdleden weg met de volgende verkleedopdracht en terwijl de jeugdleden aan het verkleden zijn overlegt de leiding welk groepje zich het beste / mooiste heeft verkleed.

Dit proces herhaalt zich meerdere malen. De laatste opdracht is: ruim binnen 10 minuten je eigen hoek / ruimte zo netjes mogelijk op (want het is gegarandeerd een puinhoop).

Voorbeelden van opdrachten:

• Eend.
  • Moeder kip met kuiken (op nest).
  • Zomer en winter.
  • Diverse stripfiguren / tekenfilmpersonages.
  • Een boom.
  • Enzovoort.

Opdrachten bedenken en eventueel materialen klaar leggen, maar tijdens kamp niet nodig (dan is het eigen materiaal van jeugdleden).

• Verkleedspullen (tijdens kamp is dit eigen bagage jeugdleden).
  • Een ruimte / hoek voor elke groep (tijdens kamp is dit de eigen tent).

• Zorg ervoor dat de laatste opdracht opruimen is en beoordeel dit ook. Geef er wel voldoende de tijd voor zodat, met name tijdens kamp, alles op de juiste plek ligt.
  • Geef voldoende opdrachten zodat iedereen een keer verkleed kan zijn.
  • Dit spel is erg leuk om tijdens (zomer)kamp te spelen.
  • Voor het thuis spelen kun je de opdrachten versturen via WhatsApp. Jeugdleden verkleden zich met de spullen die ze thuis hebben. Ga dan wel voor de minder gangbare verkleedopdrachten. Bijvoorbeeld: een prinsessenjurk zit waarschijnlijk wel tussen de verkleedkleren, een aardbei waarschijnlijk niet.
Lees 7313 keer Laatst aangepast op zondag, 11 juli 2021 11:37