Overvliegen!

Overvliegen is de ceremonie die plaatsvindt wanneer een lid van Scouting overgaat van de ene speltak naar de andere. Doorgaans gebeurt dat omdat het lid een bepaalde leeftijd bereikt heeft waarop hij oud genoeg is om naar een hogere speltak te gaan.

De precieze inhoud van het overvliegen is afhankelijk van de Scoutinggroep en de speltakken, dit kan bijvoorbeeld door middel van een kabelbaan naar de volgende speltak 'vliegen', maar ook zo iets zijn als complete overlevingsweekeinden. Probeer ervoor te zorgen dat het overvliegritueel het kind een goed afscheid biedt van de oude speltak, en het kind vervolgens ook echt op een positieve manier als nieuw lid wordt onthaald door de nieuwe speltak. Tenslotte moet het kind zich ook in de nieuwe groep weer snel thuis en in zijn element voelen, ondanks dat het kind ineens de jongste is in plaats van de oudste.

Een aantal voorbeelden van overvliegen zijn:

Natuurlijk zijn er nog veel meer ideeén en manieren om over te vliegen.

Voorbereidingstijd

Dit is afhankelijk van de activiteit en de speltak.

• Dit is afhankelijk van de activiteit en de speltak

• Nodig ouders uit voor deze bijzondere bijeenkomst.
  • Maak er een groepspkomst van en laat zien dat er meerdere manieren van overvliegen zijn.
  • Voor met name de jongste speltakken kan het nuttig zijn om voor het overvliegen een paar opkomsten te 'kijken' bij de volgende speltak. Hierdoor weten ze wat ze bij de nieuwe speltak kunnen verwachten en leren ze ook de nieuwe leiding een beetje kennen.
  • Een kennismakingsspel/namenspel kan handig zijn om nieuwe leden sneller door de groep opgenomen te laten worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Kennismakingsganzenbord, krantenmep, Amerikaans liften, sorteren, namen spinnenweb, zoek iemand die ..., Ik zit naast... of levend kwartet.
  • Na een paar weken kun je ervoor kiezen om vertrouwensspelletjes te spelen.
Lees 12227 keer Laatst aangepast op maandag, 02 november 2020 19:05