Angry Birds maken en afvuren

Het spelletje Angry Birds voor op de mobiele telefoon is helemaal hot en het is leuk om daar met je scouts wat mee te doen.

Het is natuurlijk al heel leuk om met je scouts een katapult te pionieren en te voorzien van elastieken en fietsbanden om objecten mee af te vuren. We gaan echter een stapje verder, waardoor deze activiteit zowel het activiteitengebied Expressie als Uitdagende Scoutingtechnieken en Sport & Spel raakt.

Gedurende 3 opkomsten ben je hier mee bezig, maar ze zijn niet opkomstvullend:

Opkomst 1: Basis van Angry Bird
Laat elke scout een ballon opblazen, met plakband of iets dergelijks een snavel van papier bevestigen (en evt. andere dingen die de ballon de vorm van een Angry Bird kunnen geven). Knip korte smalle stroken gipsverband, maak die nat en plak deze in meerdere lagen over de gemaakte vorm heen. Wrijf het voorzichtig uit, zodat een glad oppervlak ontstaat. Dit duurt ongeveer één tot anderhalf uur en daarna moeten de Angry Birds drogen op een droge plek tot de volgende opkomst.

Opkomst 2: Schilderen
De Angry Birds moeten uiteraard beschilderd worden, dit kan prima met plakkaatverf.

Opkomst 3: Pionieren
Vandaag kunnen de scouts per ploeg een katapult pionieren. Met grote dozen kun je iets creëren dat de scouts om moeten schieten. Het is ook leuk om daar punten op te zetten (kleinere doos die onderaan staat = minder punten, grotere doos = meer punten). Als je die dozen op een tafel zet, kunnen de scouts ze er vanaf schieten, elk met hun eigen Angry Bird. Het is handig om ze eerst te laten oefenen met een bal. De voorkeur gaat er ook naar uit om dit op een grasveld te doen, dan landen de Angry Birds minder hard en kunnen ze vaker af worden geschoten voor ze helemaal stuk zijn.

Voorbereidingstijd

Alleen het verzamelen van het materiaal en klaarleggen op de opkomstdag.

• Ballonnen.
  • Knutselmateriaal (papier, plakband).
  • Plakkaatverf en kwasten.
  • Gipsverband.
  • Pionierhout.
  • Touw.
  • Postelastieken.
  • Oude binnenbanden.

• Dit kan ook met papier maché, maar dat gaat eerder stuk als het nat wordt, dus is bij de laatste opkomst minder leuk.
  • Zorg dat de laagjes stroken gipsverband elkaar goed overlappen en de volgende laag in een andere richting ligt, zo wordt het geheel het stevigst.
  • Gipsverband is te verkrijgen op internet of bij een hobbywinkel, maar contacten in het ziekenhuis doen ook wonderen.
  • Vlecht een matje van oude binnenbanden van een fiets die je als een soort kom kunt gebruiken om mee te schieten. Voor het afschieten kun je verder het beste postelastieken gebruiken, die zijn veel rekbaarder dan de fietsbanden.

• Let op dat er alleen wordt geschoten als er niemand voorbij loopt, zo'n gipsen bal kan best hard zijn!
Lees 14495 keer Laatst aangepast op donderdag, 29 oktober 2020 11:34
Meer in deze categorie: « Cultuureluur Ghanese koekjes »