Een boomkwartet maken

Er zijn veel verschillende bomen. Een speelse manier om met bomen bezig te zijn, is het maken van een boomkwartet.

Thema introductie welpen

Kaa slingert zich regelmatig om een boom. Hij kan er heerlijk in slapen en hij zegt dat hij bijna alle bomen in de jungle kent. Er zijn veel verschillende soorten bomen. In de jungle staan echter andere bomen dan in Nederland. De welpen gaan Kaa laten zien dat er nog veel meer bomen zijn dan junglebomen.

Het spel

Verzamel van tevoren afbeeldingen van bomen en hang die op (te vinden in boeken en tijdschriften, of via organisaties die materialen hebben over bomen). Neem ze mee naar het clubhuis, zodat de welpen erin kunnen kijken. Informatiemateriaal over bomen kun je opvragen.

We gaan ons eigen boomkwartet maken. Het is handig om als voorbeeld even te laten zien hoe een kwartetspel eruit ziet, de grootte van de kaarten, de indeling, e.d. De kinderen spelen dit in nestverband en elk nest gaat met drie of vier boomsoorten aan de slag. Elk nest maakt per boomsoort 4 kaartjes. Op elk kaartje komende volgende onderwerpen te staan: bladeren, vruchten, schors en silhouet. Bij elk onderwerp zoeken de kinderen plaatjes over de desbetreffebde boom en tekenen dit op het kaartje. Op elk kaartje wordt een ander onderwerp onderstreept, zodat je weet welk kaartje het is. Wanneer alle kwartetten klaar zijn ga je lekker samen kwartetten.

30 tot 45 minuten.

• Boeken en tijdschriften over bomen.
  • Een willekeurig kwartetspel.
  • Vellen stevig papier.
  • Scharen.
  • Lijm.
  • Tekenmateriaal.

• Maak eens een wandeling om de bomen echt te zien. Als je in de buurt van een bos of natuurgebied woont, kun je de boswachter vragen of hij tijdens de wandeltocht iets over de bomen wil vertellen.
Lees 4599 keer Laatst aangepast op zondag, 13 juni 2021 11:30
Meer in deze categorie: « Facebook live Schorsafdrukken »