Schorsafdrukken

Kinderen laten ervaren dat ook bomen een huid hebben en er dus verschillende "huid"-soorten bestaan die voor een boom belangrijk zijn.

Thema introductie voor bevers

Bas Bos en Stuiter lopen door het bos. Er zijn verschillende bomen. Dat kan je zien aan de blaadjes en de vorm van de boom, maar ook aan de schors. Dat is het buitenste laagje van de stam. Bas Bos vertelt Stuiter hoe elke boom heet. Hij heeft papier en vetkrijt bij zich. Hij maakt een afdruk van de stam op het papier.

Het spel

Het buitenste laagje van de boom heet 'schors'. Met die schors gaan we iets doen. Wrijfafdrukken maken van schors is een techniek apart. Elke boom heeft zijn eigen karakteristieke schors. De één is ruw terwijl de andere schors glad is. Dat zie je heel goed als je er een afdruk van maakt. Bind met een touwtje het papier aan de boom vast of druk het met één hand heel stevig tegen de boom. Kras met vetkrijt over het papier zodat het patroon van de schors goed zichtbaar wordt. Als je dat bij verschillende bomen doet zul je verschillende patronen krijgen. Probeer bij elke afdruk de naam van de boom te weten te komen. Neem daarvoor een boekje over bomen of een zogenaamde determinatiekaart mee.

5 tot 10 minuten.

• Touw.
  • Stevig papier.
  • Vetkrijt.
  • (boekje over bomen en/of 'determinatiekaart').

• Terug in het clubhuis kun je er een zeer decoratieve collage van maken: op een groot stuk zwart karton plak je even grote afdrukken van de verschillende schorsen. Je kunt ook een bomenboekje (herbarium) maken waarin de afdruk van de schors komt met daarbij het silhouet, zaden, blaadjes, etc.
  • Deze activiteit is leuk te gebruiken bij de Bas Bos Badge.

Aanvullende informatie

Lees 5474 keer Laatst aangepast op dinsdag, 27 juni 2023 10:41