Lemon and limes

(1 Stem)

Iedereen lijkt hetzelfde, maar toch zijn er verschillen. De jeugdleden ontdekken dit door de activiteit lemon and limes. Dit is een activiteit van de WAGGGS, scouts over de hele wereld hebben het al gespeeld

Elk kind krijgt een mandarijn, sinaasappel, minneola, citroen of limoen. Op het stuk fruit wordt de naam van het kind geschreven. De kinderen krijgen een aantal minuten (ligt aan de leeftijd) om hun stuk fruit te leren kennen. Raad hen vooral aan dit met de ogen dicht te doen!
De kinderen gaan in een kring zitten en leggen hun fruit achter zich neer en sluiten de ogen. De leiding wisselt de vruchten van de kinderen. Op een teken van de leiding pakt iedereen het stuk fruit wat achter hem/haar ligt en onderzoekt of ze denken door te voelen of die vrucht van hem of haar is. Zo niet, dan geven ze het stuk naar rechts door. Als ze denken hun eigen stuk fruit te hebben, dan leggen ze deze op schoot. Opvallend is dat het eigenlijk altijd lukt om iedereen zijn/haar eigen stuk fruit terug te laten vinden!

De clue van het verhaal: we lijken allemaal hetzelfde, maar dat zijn we niet. Iedereen heeft kleine verschillen. Sommige zie je heel goed. Een groene verkleuring in de vrucht bijvoorbeeld. Voor andere, kleinere verschillen moet je je vrucht en dus ook mensen soms iets beter leren kennen voor je ze herkent.

Voorbereidingstijd

Kopen van fruit.

• X aantal stuks fruit als dat er kinderen zijn.
  • Stift om de naam op het stuk fruit te schrijven.

• Benadruk dat het spel niet leuk is als je stiekem toch gaat kijken.
  • Na het spel kun je heerlijk sap maken. Dan kunnen de scouts ook proeven dat de smaken verschillen.
  • De groepsdas is te gebruiken als blinddoek.
Lees 5328 keer Laatst aangepast op maandag, 07 september 2020 21:58
Meer in deze categorie: « Stoorzender Ongelukstikkertje »