woensdag, 31 augustus 2016 11:29

Actief op sociale media

Voor leuke PR van de groep is het actief (bij)houden van de sociale media van de groep een must. Dit spel kan een leuke bijdrage hiervoor leveren.

Verdeel de groep in verschillende teams. Ieder team trekt twee kaartjes: een met een social - mediakanaal en een met een thema. De bedoeling is dat ieder team rond het thema dat ze getrokken hebben een doldwaze post plaatst. Een Instagramfoto over piraten bijvoorbeeld, of een You Tube filmpje over de Tour de France. Laat jullie creativiteit de vrije loop! Plaats na afloop van de activiteit de creaties online. Degene die de meeste likes haalt, wint.

Voorbeelden van te gebruiken sociale media

• Tiktok

Voorbeelden van te gebruiken opdrachten

• Jaarthema van Scouting Nederland (is o.a. hetzelfde thema als de regio spelen)
  • Piraten
  • Ridders en prinsessen / baronnen en jonkvrouwen
  • Idols / Hollands got talent
  • Een boer (of scout) zoekt vrouw impressie
  • (boeren) bruiloft
  • Paashaas / Sinterklaas en piet / Kerstman
  • Baden Powell / Sint Joris en de draak
  • Carnaval
  • Koningsdag
  • Tour de France / Ronde van Spanje / chiro d'italia
  • EK / WK
  • Olympische spelen

Nabespreking

Bespreek nadien of de socials van de groep ook beter kunnen. Zo kan een vast patroon in plaatsingsmomenten werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan elk weekend een berichtje van een opkomst, maar ook Motivation Monday (waarom zitten leiding / leden bij scouting), weetjes woensdag (met allerlei scouting weetjes), throwback Thursday / Flashback friday

• Materialen pakken
  • Kaartjes maken met logo's van sociale media
  • Kaartjes maken met thema's / opdrachten
  • Eventueel accounts maken op diverse sociale media

• Fototoestel en/of videocamera en/of smartphone
  • Accounts op sociale media
  • Kaartjes met logo's van sociale media
  • Kaartjes met thema's
  • Eventueel verkleedkleren en schmink

• Deze activiteit kan je ook geheel online doen. Zorg er dan wel voor dat je het aanvult met een appgroep of een chatprogramma als Discord.
  • Scouting Nederland heeft een aantal handvatten voor scouts die actief zijn op sociale media. Dit zijn de volgende bestanden: Sociale Media en scouting en voorbeeld protocol sociale media.
  • Ook kun je er voor kiezen om de opdrachten van bijvoorbeeld activiteiten als Grazy 88, het grote verkleed spel en I-Scout op sociale media te plaatsen. Maar denk ook eens aan om de overige (groeps) activiteiten op sociale media te plaatsen.
  • Deze activiteit is (met aanpassingen) met (bijna) alle speltakken te spelen.
  • Houdt rekening met je omgeving. Hinder mensen niet en zorg ervoor dat activiteiten veilig verlopen. We willen natuurlijk positieve reclame voor Scouting en geen negatieve verhalen! Zorg dat je toestemming hebt van mensen waarvan je een terrein betreedt!
  • Laat deze activiteit, verspreidt over het jaar, bij verschillende speltakken in het programma langs komen. Hierdoor word er regelmatig iets gepost en blijft het interessant om op de sociale media van de groep te kijken.
  • Houdt er rekening mee dat niet iedereen met foto (en bijschrift) online wil. Respecteer dit en laat hen bijvoorbeeld filmen en / of fotograferen. Als je deze activiteit doet met jongere speltakken (met name bevers en welpen, maar ook de scouts) overleg je dit met ouders.
  • Speel ook eens Faceboek live bijvoorbeeld voorafgaand aan dit spel.

Aanvullende informatie

Lees 8348 keer Laatst aangepast op woensdag, 22 februari 2023 11:10
Meer in deze categorie: « Pasen Roof op de sheriff »