dinsdag, 14 april 2020 13:57

Escape the parents

Ouders, we hebben er veel aan te danken. Maar soms willen we er even van ontsnappen. Als we niet naar de scouting mogen, bijvoorbeeld. Slagen de explorers erin om uit hun kamer te ontsnappen?

De explorers mogen van hun ouders niet naar de scouting. Ze zijn opgesloten in hun kamer. De bedoeling is dat ze samenwerken om te ontsnappen. In de kamer liggen verschillende voorwerpen en aanwijzingen die ze kunnen gebruiken om te ontsnappen. Daar moeten ze wel binnen de twee uur in slagen, want dan komen de ouders hun kamer checken! Ontsnappen ze voor het verlopen van de tijd, dan hebben ze gewonnen en kunnen ze feesten.

Voorbereiding:

• Vraag op voorhand aan de leden om hun slaapkleren mee te brengen.
  • Verduister het lokaal en kleed het in als een slaapkamer. Zo kunnen de explorers al een beetje in de sfeer komen.
  • Zorg voor walkietalkies of voor twee oude gsm’s.
  • Verstop drie doosjes waar een cijferslot op zit. In elk doosje stop je een sleutel. Slechts één sleutel past op de deur van het explorerlokaal. Geef de drie doosjes een andere kleur.
  • Zorg dat er voldoende voorwerpen, boeken, tijdschriften en kranten in de kamer liggen. De bedoeling is dat er genoeg materiaal is met aanwijzingen over hoe ze kunnen ontsnappen.
  • Werk de aanwijzingen en de tips uit (zie hieronder).

Bedtijd!

De exlorerss mogen niet naar de scouting gaan. Speel mama of papa, en kom de kamerdeur op slot doen. Vertel hen dat ze moeten slapen, en dat je binnen twee uur nog eens komt kijken. Wanneer de explorerss een minuut opgesloten zijn, laat je de telefoon rinkelen. Het is een vriendin die belt en hen voorstelt om te ontsnappen. Zal dat lukken, denken ze?

Aanwijzingen zoeken

De explorers zijn opgesloten in het lokaal met allerlei aanwijzingen. Ze hebben zelf geen idee van hoe ze moeten beginnen. Jullie mogen hen ook geen tips geven. Duurt het te lang, dan kunnen jullie eventueel de telefoon eens laten rinkelen en hen opdrachten laten doen waarmee ze tips kunnen verdienen. Je kunt de escape game moeilijker maken door meer tussenstappen toe te voegen.

De juiste kist zoeken: De explorers’s moeten naar de code zoeken om de juiste kist te openen. Maak duidelijk dat als ze de verkeerde kist opendoen, hun ouders te weten zullen komen dat ze een poging doen om te ontsnappen. Om te weten welke kist de juiste is, zullen ze verschillende tips moeten zoeken. Hieronder vind je inspiratie.

Schrijf een boodschap op de achterkant van een etiketje van een colaflesje. Schrijf hierop: ‘het is geen groene doos’. Verstop een link naar het flesje in het lokaal door een playlist te verstoppen in een map waar ‘Message in a Bottle’ op staat. De andere liedjes in de playlist kun je ook ergens naar laten verwijzen. Een andere mogelijkheid is dat jullie een mp3-speler verstoppen met liedjes erop die verwijzen naar het flesje.
Schrijf met citroensap een boodschap op een blad, bijvoorbeeld ‘het is niet de groene doos’. Verstop een aansteker ergens anders in het lokaal. Verwijs naar de code in citroensap door bijvoorbeeld het liedje ‘Lemon Tree’ op de playlist of cd te zetten. De keti’s zullen het blad moeten ‘verwarmen’ om de boodschap zichtbaar te maken.

Cijfers verzamelen: Als ze al weten welke kist het is, moeten ze ook de code van het cijferslot nog weten te kraken. Leg ook allerlei raadseltjes in het lokaal. De oplossingen van de raadsels moeten een cijfer zijn van de cijfercode. Hieronder vind je enkele voorbeelden.

Verspreid verschillende sudoku’s in het lokaal. Op een papier schrijf je een som die je linkt aan sudoku’s. Voorbeeld: (sudoku 4 kolom 3 rij 2 + sudoku 5 kolom 8 rij 4) - (sudoku 2 kolom 1 rij 8 + sudoku 6 kolom 3 rij 9). De uitkomst moet dan een cijfer van het cijferslot zijn.
Vries een raadsel in zodat het in een grote ijsklomp zit. Het antwoord van het raadsel is een cijfer van het cijferslot. Nog moeilijker wordt het als jullie het raadsel schrijven in codetaal of bijvoorbeeld in een taal met een ander alfabet (bijvoorbeeld Arabisch). Zorg er dan wel voor jullie ook ergens de vertaling van het alfabet verstoppen.
Leg een bepaald aantal M&M’s van elke kleur op een bord. Zorg dat het er genoeg zijn. Zo hebben de keti’s een beetje telwerk. Schrijf daarnaast op een papier ‘Het aantal is belangrijk’. Leg de lege M&M-zak ergens anders in het lokaal. Verstop in de zak een boodschap, bijvoorbeeld ‘groen+rood+geel-blauw’. Zorg ervoor dat de uitkomst gelijk is aan een cijfer van het cijferslot.
Verstop 51 kaarten van een kaartspel in het lokaal. Wees creatief met verstopplaatsen! De ontbrekende kaart is een cijfer van het cijferslot. Eventueel kunnen jullie ergens een tip verstoppen, bijvoorbeeld ‘Het is de ontbrekende speelkaart’.

Einde van het spel

Als de explorerss alle cijfers gevonden hebben, kunnen jullie hen laten afsluiten met een klassiek spelletje mastermind. Schrijf van de volgende zin één woord in elk tijdschrift dat in het lokaal ligt. Om het gemakkelijk te maken, kunnen jullie in tijdschrift 1 op pagina 1 het juiste woord zetten. Dan op pagina 2, enz.

Zin: ’De juiste cijfers gevonden? Speel mastermind. Stuur oplossing naar gsm-nummer: 1111 11 11 11.’ (Verander dat door een gsm-nummer van de leiding.)

Door mastermind te spelen met de gevonden cijfers kunnen de keti’s de juiste code vinden en het slot openen. Het spel is afgelopen als de tijd om is of als de keti’s ontsnapt zijn. Dat laatste betekent dat ze toch naar het feestje kunnen gaan. Hou nog een minifuif voor maxipret!

Afhankelijk van de opdrachten

.

Dit spel is een handleiding voor hoe je een eenvoudige escape game in elkaar steekt. Opgelet: dit is geen kant-en-klaar spel. Het is de bedoeling dat je op voorhand zelf goed nadenkt over tips die je kunt verstoppen.

Lees 1185 keer Laatst aangepast op zaterdag, 07 augustus 2021 17:58