zaterdag, 14 maart 2020 13:04

Thuisopdracht; Insigne 100 jaar welpen!

(1 Stem)

Een leuke thuisopdracht in hete teken van '100 jaar Welpen'. Opgezet vanwege vanwege het Coronavirus, maar hij is natuurlijk ook gewoon te gebruiken ;-)

Het insigne “100 jaar welpen” is een tijdelijk insigne dat alleen in 2020 is te behalen. Ons nieuwe junglefiguur, Dahinda, merkt dat wanneer ze de jungle bezoekt er altijd Welpen bezig zijn met bijzondere activiteiten. Een bijzondere activiteit dit jaar waarmee de welpen druk zijn is ‘100 jaar welpen’. Omdat Dahinda dit zo leuk vindt om te zien heeft ze samen met de leiding bedacht hier een insigne aan te binden.

Nu we allemaal een tijdje niet naar scouting mogen i.v.m. het coronavirus hebben wij een paar thuisopdrachten bedacht, zodat jullie je niet hoeven te vervelen op zaterdagochtend.

Deze opdrachten zijn uiteraard volledig vrijblijvend, maar als je alle opdrachten voltooid en inlevert bij de leiding staat hier een mooi insigne tegenover. De opdracht mag je inleveren via de mail of bij de leiding op de opkomsten. Het leuk om deze opdracht te doen tijdens de periode dat de scouting even zal stilliggen, maar het hele seizoen mag je de opdrachten nog inleveren.

Opdracht 1

Verzin een uitdaging waarmee we in het Junglebook of Records kunnen komen.

Weet jij een leuke uitdaging voor (een deel van) de welpen van Roothaan waarmee we misschien wel in het ‘Junglebook of Records’ kunnen komen? Schrijf deze dan op met een uitleg en/of tekening hoe we dit moeten doen. Zodra we weer bij elkaar zijn gaan we proberen zoveel mogelijk van deze uitdaging aan om de records te verbreken!

Voor ideeën en inspiratie bekijk je samen met papa en/of mama deze site

Je mag een van deze uitdagingen beschrijven en/of tekenen of zelf een nieuwe uitdaging bedenken.

Opdracht 2

Luister naar één of meer podcasts met de verhalen van Dahinda (zie onderstaande link). Maak een mooie tekening over het verhaal dat je hebt geluisterd of misschien lukt het je zelfs om het verhaal in de vorm van een stripverhaal na te tekenen.

Opdracht 3

Bezoek de website van ‘100 jaar welpen’ https://100jaarwelpen.scouting.nl/ en ga opzoek naar een stukje geschiedenis over de welpen. Kan jij onderstaande vragen beantwoorden?

• Wie is begonnen met scouting in Engeland?
  • In welk jaar begon hij hiermee?
  • In welk jaar starten het speltak welpen?
  • Op basis van welk verhaal is het speltak welpen bedacht? En wie schreef dat verhaal?
  • In welk jaar is de eerste Scoutinggroep in Nederland opgericht?
  • In welk jaar werd in Nederland het eerste speltak welpen officieel gestart?
  • Voor welke leeftijdsgroep zijn de welpen?
  • Naast ‘de welpen’ waren er nog 3 andere speltakken voor dezelfde leeftijdsgroep, hoe heten deze speltakken?
  • Sinds welk jaar spelen alle jongens en meisjes in de jungle onder de naam welpen?
  • Maak een tekening van jouw favoriete jungledier.

Opdracht 4

Schrijf een brief naar een andere welp in Nederland.

Vertel hierin wie je bent, wat je doet (bij scouting) en of je nog andere hobby’s hebt. Schrijf bijvoorbeeld ook op wat jij de leukste opkomst vindt bij scouting, wat wij al gedaan hebben met 100 jaar welpen (veel taart eten;-)) en stel natuurlijk ook een paar vragen. Een mooie tekening mag natuurlijk ook. De leiding gaat deze brieven verzamelen en die sturen we dan naar andere welpen in Nederland. En dan maar hopen dat ze terugschrijven, maar dat zullen ze vastdoen :-).

Bron

Met veel dank aan de Welpen van de Roothaangroep. Heel veel succes met deze opdrachten. Wij hopen dat jullie je niet zullen vervelen! Heb je vragen over de opdrachten kan je die natuurlijk altijd stellen via de mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Vraag toestemming en/of hulp aan je ouder(s) en/of verzorger(s) om het internet te mogen gebruiken.

Lees 2976 keer Laatst aangepast op maandag, 27 april 2020 11:17