Ranking the stam!

(1 Stem)

Je eigen stam is natuurlijk één grote gezellige Scoutingfamilie, speel met z’n allen Ranking the Stam en kijk wat je eigenlijk van elkaar vindt.

In Ranking the Stam worden 10 á 20 pikante vragen aan de stamleden gesteld, zoals "Wie zou het makkelijkst veertig dagen zonder seks kunnen?", "Wie werd vroeger als laatst gekozen bij gymnastiek?" en "Wie is de beste vriend(in)". Verzin zelf natuurlijk de leukste vragen, let er wel op dat het vooral gezellig moet zijn (en zorg dat het niet een pestspelletje wordt).

Beginfase: vooraf worden de vragen voorgelegd aan alle individuele stamelden en maakt iedereen een eigen ‘top 10’ (naar gelang het aantal deelnemers). Let op de keuze van de ‘ranking’ moet wel gemotiveerd worden.

Spel: de spelleider legt alle lijstjes bij elkaar en maakt een ‘ranking’ van de deelnemers. Hierna krijgt iedere deelnemer om beurten 1 vraag toegewezen en moeten ze de ‘gemiddelde’ ranking raden (met argumentatie). De spelleider heeft het lijstje van de deelnemer en kan die ‘gebruiken’ tijdens het bespreken. Natuurlijk leidt het e.e.a. tot discussie tussen de aanwezigen. Ranking the Stam is gebaseerd op ‘Ranking the Stars’, dit programma kenmerkt zich door een gezellige en open sfeer: de presentator en de deelnemers nemen elkaar geregeld op de hak en doen vaak opmerkelijke uitspraken en openbaringen. Het voorlezen van de lijst gaat veelal gepaard met satirische uitspraken over de kandidaten. Let op dat je dit karakter behoud in je eigen stamopkomst en zorg ervoor dat het vooral gezellig en grappig wordt (en niet dat je bepaalde mensen erg gaat pesten!).

Nadat alle deelnemers geweest zijn wordt gekeken wie zichzelf als ‘beste’ gerankt heeft. Ook worden alle vragen ‘met de hele groep’ besproken. Tot slot krijgt de winnaar natuurlijk een echte ‘prijs’!

• Beperkt, vooral het verzinnen van de vragen en in een uurtje heb je wel wat vragen verzonnen.
  • Steek vooral wat tijd in een goede en leuke ‘spelshow’ aankleding van je opkomst.

• Pen en papier.
  • ‘Spelshow’ aankleding.

• Maak een echte wisselbeker (of koop er 1 op marktplaats).
  • Check voor afwisselende vragen de YouTube filmpjes van ‘Ranking the Stars’.
Lees 4316 keer Laatst aangepast op woensdag, 06 oktober 2021 20:39