maandag, 10 februari 2020 18:05

Je basisbehoeftes onder de loep

Onderzoek welke behoeftes 'noodzakelijk' en welke 'algemeen goed' bij jongeren.

In dit spel worden meerdere uitspraken gedaan. Sommige uitspraken zijn basisbehoeftes, waar je niet zonder kunt. Andere uitspraken zijn algemeen geaccepteerd als basisbehoefte. maar zijn dat eigenlijk niet.

Jeugdleden zitten in een kring. Nadat de stelling onder de basis behoefte valt gaan de jeugdleden opstaan. De jeugdleden die blijven zitten denken dat het geen basisbehoefte is.

Dit zijn de stellingen die je kunt behandelen

• Regelmatig deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten (zwemmen, een instrument bespelen, deelnemen aan jeugdorganisaties).
  • Elke dag drie maaltijden en vers fruit of groenten.
  • Binnenspelletjes spelen.
  • Het hebben van een internet verbinding.
  • Het hebben van 2 paar goed passende schoenen.
  • Minstens één maaltijd per dag eten met vlees, kip of vis, of een vegetarische vervanger.
  • Het hebben van geld voor een schoolreisje of activiteit (sint kerst enz).
  • Het hebben van (lees)boeken (buiten school boeken om).
  • Het hebben van een rustige plek met genoeg ruimte en licht voor het maken van huiswerk.
  • Het hebben van een aantal nieuwe kledingstukken (in ieder geval niet volledig tweedehands).
  • Speelgoed om buiten te kunnen spelen (zoals skeelers, een fiets en voetbal).
  • De mogelijkheid om vriendjes uit te nodigen om te spelen en te blijven eten.
  • De mogelijkheid om speciale gelegenheden te vieren zoals je verjaardag.

Stellingen

Jeugdleden die het minder breed thuis hebben kunnen moeite hebben met deze activiteit.

• Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 1 Einde aan armoede.
  • Bedenk eventueel nog meer stellingen.
  • Organiseer hiernna eventueel een sponsoractie voor bijvoorbeeld: de Voedselbank of Save the Children
Lees 1138 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 09:45