zondag, 01 december 2019 15:22

Bestekspel

(1 Stem)

Het idee achter dit spel is dat je ze zo kunt uitleggen dat niet iedereen in een hokje past en dat hokjesdenken juist voor problemen kan zorgen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je iemand in een hokje plaatst wat niet klopt: ‘Zij zal wel hetero zijn’. Of soms zijn er mensen die zich bij twee hokjes fijn voelen, zoals iemand die zich voor een deel man en voor een deel vrouw voelt. Soms past het gewoon niet in de hokjes die er zijn en dat is ook prima.

Thema introductie bevers

Noa en Rozemarijn zijn bezig met de afwas. Rozemarijn wast af, Noa droogt af en Stuiter mag van hen alles wegleggen. Maar bij het wegleggen komt hij een uitdaging tegen.

Thema introductie welpen

Baloe heeft bij de raadsrots heerlijk gekookt en de welpen doen de afwas. Bij het opbergen komen de welpen een uitdaging tegen die ze aan het denken zet.

De activiteit

Bij het bestekspel heb je een bestekbak met 2 vakken. De jeugdleden krijgen messen, vorken en lepels om die te sorteren in de bestekbak. Het probleem is natuurlijk dat er slechts 2 vakken zijn, maar wel 3 soorten bestek. De jeugdleden zullen tot de conclusie komen dat je ze niet goed kan sorteren. Je kunt dit doen door iedereen een lepel, vork of mes te geven, maar ook door de jeugdleden in groepjes te laten werken.

Geef een bepaalde tijd dat ze erover mogen doen. Bijvoorbeeld 2 minuten (max 5). Roep af en toe hoeveel tijd er nog is.

Hoe dan ook is het belangrijk om te vragen welke keus ze maken en waarom. Juist het ideeën uitwisselen is het meest interessant en leerzame onderdeel van dit spel.

• Verschillende soorten bestek
  • 2 bakken (of dienbladen, pannen of tafels)

Gebruik geen scherpe messen. ;-)

Leg afhankelijk van de leeftijd de link naar hoe we mensen indelen in (2) hokjes en hoe dat soms niet werkt. Hieruit kan een gesprek volgen of een ander spel of opdracht die te maken heeft met (seksuele en gender) diversiteit of verschillende gezinsvormen.

Aanvullende informatie

Lees 4626 keer Laatst aangepast op maandag, 31 oktober 2022 08:09