donderdag, 24 oktober 2019 16:19

Modderfiguur

Een regenachtige dag hoeft je er niet van te weerhouden met de groep naar buiten te gaan. Want wat is er nou leuker dan spelen met modder. De jeugdleden hebben vast al eens iets gemaakt met boetseerklei. Natuurlijke klei komt uit de bodem.

Thema introductie bevers

Bas Bos komt het bos uit zetten en zit helemaal onder de modder. Rebbel begint te mopperen: met die vieze, modderige kleren ga je niet naar binnen, Bas oppert om dan maar buiten met de modder te gaan spelen .

Thema introductie welpen

Jacala houdt van modder, Hij duikt regelmatig naar de bodem van de Talaab poel. Hij gaat met de horde op onderzoek om te ontdekken wat voor soort grond er in de omgeving van de Talaab poel te vinden is. Dit doe je met een gemakkelijk proefje.

De activiteit

Bespreek met de jeugdleden of ze weten welke grondsoorten er in Nederland voorkomen. De jeugdleden nemen wat aarde op de hand en proberen er een balletje van te kleien.

• als het licht van kleur is, zacht aanvoelt en uit elkaar valt, is het zand;
  • als je er een balletje van kunt maken wat korrelig aanvoelt, is het löss;
  • als het bijna zwart is, sponsachtig aanvoelt en ruikt naar verteerde plantenresten, is het veen;
  • als het kleverig is en je er heel gemakkelijk mee kunt kleien, is het klei;

Welke grondsoort het ook is, als het geregend heeft is het allemaal modder.

Proefje:

Neem wat droge aarde op je hand en onderzoek welke grondsoort het is. Is het zand, löss, veen of klei?

Zoek op internet een bodemkaart van Nederland en laat zien welke grondsoorten waar in Nederland voorkomen. Welke grondsoort komt veel voor in de omgeving van het clubhuis? Klopt dit met het proefje?

Modderfiguur:

Maak kleverige modder van aarde met water. Plak een klodder modder tegen een boom en klei er een basisfiguur van. Bijvoorbeeld het lijf van een spin, insect of fan-tasiedier. Of klei er een gezicht van met ogen een neus en mond. Geef je figuur poten, vleu-gels, veren, haren etc. met twijgjes, blaadjes, mos of andere natuurlijke materialen.

De jeugdleden maken een modder figuur met modder als basis: een modder-egel, modder-vogel, moddermonster, modder-taart, modder-slang. Laat het modder-figuur afmaken met stokjes, bladeren, veren en andere natuurlijke materialen uit de omgeving.

Tijd over?

Laat een mooie tekening maken met een stokje in de aarde.

Modder en natuurlijke materialen zoals stokjes, bladeren, dennenappels, veren en alles wat nog meer gevonden wordt.

Lees 1708 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 december 2020 14:37