donderdag, 24 oktober 2019 14:42

Blad skelet

Aan het eind van de winter kun je met een beetje geluk, een prachtig natuurverschijnsel ontdekken. Ga met de groep op zoek naar bladskeletten.

Sahi scharrelt regelmatig tussen de bomen bij de Talaab poel Hier vind hij regelmatig mooie spookbladeren. Bladeren bestaan uit een bladsteel en bladschijf. In de bladschijf zit een hoofdnerf met zijnerven met daartussen bladmoes. Nerven zorgen voor transport van sappen en voor stevigheid van het blad. Er zijn insecten die het bladmoes eten maar de nerven niet, en soms rot het bladmoes van een afgevallen blad weg. Wat dan overblijft lijkt op een spookblad: een prachtig ragfijn bladskelet van alleen nerven, zo licht als een veertje. Sahi vind ze erg mooi en wil Mowgli en Shanti dit graag laten zien.

Sahi laat de welpen zoeken naar bladskeletten. Aan het eind van de winter vind je ze vaak tussen afgevallen dorre bladeren onder bomen en struikgewas. Als er bladskeletten gevonden zijn, bewonder ze dan voorzichtig met elkaar. Worden er niet direct bladskeletten gevonden, laat de welpen er dan de komende week naar uitkijken en mee naar het clubhuis brengen als ze er ergens anders één gevonden hebben.

Niet alle bomen hebben in de herfst hun bladeren laten vallen. Elke welp gaat op zoek naar een mooi gaaf blad, waar je de nerven goed op kunt zien. Het mag ook een verkleurd afgevallen blad zijn, zolang de
nerven maar goed zichtbaar zijn.

Bij het clubhuis bestuderen de welpen de nerven in hun blad en proberen ze zo gedetailleerd mogelijk het bladskelet van hun blad te ontdekken. Vaak kun je de nerven beter zien aan de onderkant van het blad.

De welpen tekenen het skelet van hun blad na op papier. Het geeft een leuk ‘skeleteffect’ als je daarvoor zwart papier met een wit kleurpotlood gebruikt.

Vergelijk de tekeningen met de gevonden bladskeletten. Komt het patroon overeen? Kijk nog eens heel goed naar je eigen blad. Zijn er wellicht veel meer en kleiner vertakte nerven dan je in eerste instantie hebt gezien?

Afgevallen bladeren onder bomen en struiken.
Eventueel zwart papier en witte kleurpotloden voor de afsluitende opdracht.

Lees 1304 keer Laatst aangepast op zaterdag, 18 april 2020 15:54