zaterdag, 19 oktober 2019 16:52

Pol zoekt vrouw

De pollen in de lucht zijn op zoek naar een vrouwtje. Help het mannelijke stuifmeel om een vrouwtje te vinden.

Als je hooikoorts hebt, dan weet je het wel. In het voorjaar zijn er veel pollen in de lucht, vooral bij warm en droog weer. Pollen of stuifmeel zijn de mannelijke sporen van zaadplanten. Stuifmeel zit aan meeldraden van bloemen en aan mannelijke katjes. Het stuifmeel wordt verspreid door de wind, op zoek naar de vrouwelijke stamper van een andere bloem van dezelfde soort of een vrouwelijk katje. Dit noemen we bestuiving.

Je herkent het gele stuifmeelpoeder gemakkelijk. Soms zie je bijeen windvlaag een wolk stuifmeel uit een den of conifeer waaien. Auto’s zijn vaak bedekt met een dun laagje poeder en je kunt stuifmeel zien drijven op een vijver of een plas. Ook dieren zoals insecten kunnen stuifmeel verspreiden. Na de bestuiving vindt
bevruchting plaats en groeien er zaden uit de bloem of uit het vrouwelijke katje.

Ga buiten op zoek naar stuifmeel in bloemen. Voel er eens aan met je vingers, komt er geel poeder af? Zie je insecten in de bloemen? De insecten brengen het stuifmeel naar de stamper van een andere bloem. Doe wat stuifmeel op je vinger en plaats het op de stamper van een andere bloem van dezelfde soort. Nu heb jij net als de insecten een bloem bestoven.

Je hebt mannelijke en vrouwelijke katjes. Kijk of je mannelijke katjes kunt vinden, ze zijn geel van het stuifmeel. Doe wat stuifmeel op je vinger. Ga nu op zoek naar vrouwelijke katjes, ze zien er anders uit en zijn niet geel. Soms zitten de mannelijke en vrouwelijke katjes aan dezelfde boom (1 huizig) en soms zitten de vrouwelijke in een andere boom (2 huizig). Doe wat stuifmeel op het vrouwelijke katje.

Je hebt mannelijke en vrouwelijke bloemen in naaldbomen en coniferen. De mannelijke zijn geel van het stuifmeel. Kun je het stuifmeel wegblazen net als de wind? Schudt ook eens aan een tak. Breng wat stuifmeel over op een vrouwelijke bloem, hieruit groeien nieuwe dennenappels / kegels.

Natuurlijk kleuren: Teken een grote bloem op een vel papier. Kleur de bloem geel door er met het stuifmeel van bijvoorbeeld een paardenbloem over te wrijven. Kleur de blaadjes groen met het bladgroen uit een gekneusd blaadje. Kleur de grond bruin door er wat aarde over te wrijven.

Bron

Natuuropdrachten

Een vel papier en potlood

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Wees alert op jeugdleden met hooikoorts. Je kunt je hierdoor goed beroerd voelen

Lees 814 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 11:13