Tuinvogels helpen (huisjes, voer, natuureducatie)

Het hoort een beetje bij de winter: vogeltjes voeren in de tuin. Maar staan we er nog wel eens bij stil waarom we dat eigenlijk doen, of zijn de vogels en alle decoratieve voederhouders vooral leuk om naar te kijken? De scouts leren hoe ze de wilde vogels in hun omgeving het beste de winter door kunnen helpen en passen dit toe in zelfgemaakte voederhouders.

Geef de scouts een week van tevoren de opdracht om in de gaten te houden wat voor soort vogels er in de buurt van hun huis voorkomen. Zorg voor informatie over de verschillende soorten tuinvogels en waarom ze wat voor soort voedsel nodig hebben (zie "benodigd materiaal"). Laat de scouts een voederhouder maken die past bij de vogels die in hun tuin leven. Er kan ook per ploeg een voederpaal worden gemaakt voor bij het clubhuis, met zoveel mogelijk verschillende soorten voedsel voor alle streekvogels en bijvoorbeeld mos om nesten mee te vullen.

Hieronder staan een aantal voorbeelden van voederhouders om zelf te maken:

• Aan de slag met hout; (meest op "scoutsniveau"). Zelf heb ik als scout ooit kippengaas losjes om een houten plank gevouwen en vastgetimmerd, dit opgevuld met mos en voedsel aan het gaas gehangen. Ik heb hiervan helaas geen afbeelding kunnen vinden. Je kan ook gewoon een partij hout en gereedschap beschikbaar stellen en de scouts zelf laten ontwerpen.
  • Recyclen is goed voor het milieu (voor scouts wel wat eenvoudig over het algemeen): Blikje met sisaltouw.
  • Voor besseneters: Vogeltaart.

• Informatie van de vogelbescherming. Onder “tuinvogels” staan afbeeldingen van verschillende vogels met de namen. Onder “vogels voeren” is informatie te vinden over wat voor soort voedsel elke soort vogel nodig heeft en waarom. Ook is er een "recept" voor verantwoorde vetbollen te vinden.
  • Materiaal en gereedschap voor de voederhouders. Dit hangt af van je keuze; zie omschrijving onder de link, of naar eigen inzicht.

• In plaats van de informatie van de site te halen, kan je de scouts zelf de info op laten zoeken of iemand van de lokale afdeling van de vogelbescherming of het natuurcentrum uitnodigen om iets te komen vertellen of een natuurwandeltocht te verzorgen (in het laatste geval zal de activiteit over twee opkomsten verdeeld moeten worden).
  • Om het wat minder schools te maken, kan je de informatie eventueel aanbieden in de vorm van een quiz, fototocht door de blokhut of een kwartet met de verschillende ondersoorten, of laat de informatie verzamelen in een smokkelspel. Denk er wel aan dat je genoeg tijd over houdt voor het maken van de voederhouders. Verdeel het zo nodig over twee opkomsten.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Aanvullende informatie

Lees 2742 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 13:34